יום שלישי, 24 באפריל 2012

מבוא למשקאות אלכוהוליים באיטליה (יין ,אפריטיף ו דג'יסטיף Apéritif and digestif)


איטליה הינה מעצמה עולמית בתחום היין משחר ההיסטוריה ,ליתר דיוק מהתקופה האטרוסקית ,האמפריה הרומאית ועד ימינו אנו ,כשההגמוניה מתחלפת חליפות בדרך כלל בין צרפת לאיטליה ,צחוק הגורל הוא שיוליוס קיסר המצביא המהולל שכבש את גאליה היא צרפת ,נטע את הכרמים הראשונים בצרפת ,בשנת 51 לפנה"ס ,היום צרפת הינה במקום הראשון בעולם בתצרוכת היין לנפש,כשאיטליה מזנבת מאחריה.
יין מיוצר באיטליה בכל אחד מ-20 חבליה  וחשוב לציין שאיטלקי באשר הוא המבקר בחבל ארץ  אחר ממקום מגוריו יעדיף תמיד לשתות יין מהחבל השונה ובדרך זו לומד להכיר זנים ותערובות שונות ואחרות,כך ינהג כל חובב יין (ולא רק איטלקי) באתר זה אדאג להרחיב אודות אזורי היין המפורסמים בארץ המגף כמו גם יינות זניים ובלנדים שונים ומגוונים.

במעצמה קולינרית כאיטליה ,נהוג לפתוח ארוחה במשקה אלכוהולי (לא חזק דיו) המעורר תאבון ו/או פותח תאבון ולפיכך משקאות מהסוג הזה נקראים : משקאות אפריטיביים ,מלשון Aprire באיטלקית שמשמעו "פותח" ,אגב משקאות מסוג זה נרקחו באיטליה מאז תקופת רומי העתיקה ,בדרך כלל מלווים משקאות אלה במתאבנים בדמות קרקרים ו/או טוסטים שעליהם אנשובי ,טונה ,סלמון ,גבינות וכו'.

את הארוחה אחר כך מלווים ביינות לבנים ו/או אדומים בהתאם לאופי הארוחה (באתר זה אשתדל לנפק לגולש את מירב המידע אודות אזורי היין באיטליה ,יקבים נודעים ומומלצים לביקור וטעימות בחתך החבלים השונים ,זנים מיוחדים וכו')
לאחר הקינוח יוגשו משקאות דג'יסטיפיים ,מסוג ליקרים בדרך כלל בסוף הארוחה ממש מומלץ לשתות גראפה (מאמר באתר) משקה אלכוהולי חזק ביותר שמבצע פעולה הפוכה למשקה האפריטיב "הפותח את הארוחה...

באשר למשקאות האפריטיביים – אין זה סוד שמשקה האפריטיף המפורסם והמשווק ביותר בעולם הינו משקה ה- Campari האיטלקי  אך יחד עם זאת  חשוב לדעת שאיטליה משמשת כמעצמה בתחום זה ודי אם אזכיר את המשקאות : Aperol ,Martini ו- Cinzano כמו גם Punt e Mes ועוד.
צילום: Apostelman

באיטליה חשוב להכיר את התופעה של שתיית משקאות אפריטיביים לפני יציאה לארוחה  ו/או בסמוך לתחילת הארוחה במסעדה ממש ולכן כל המזדמן לככרות המרכזיים בערים השונות ו/או בבתי מלון השונים במדינה כולה יווכח כי החל מהשעה 17:00 בדרך כלל הבארים המקומיים מציעים מתאבנים על הדלפקים לטובת המזמינים משקאות אפריטיביים (מגוון מתאבנים ,צ'יפס ,זיתים וכו').
תופעה רווחת בחבל ונטו היא שתיית משקה ה- Aperol (שנרקח בחבל זה) שצבעו כתום – אורנג' בכוסות יין ,בהזמינכם המשקה ,בקשו Aperol Spritz ,המשקה מריר ומתקתק ייחודי מאוד בטעמו (עדין יותר ביחס לקאמפרי) ,תערובת של אפרול +יין לבן + סודה יחד עם זאת חשוב להכיר את המשקאות האלכוהוליים המותססים (הגירסא האיטלקית לשמפנייה הצרפתית) הנקראים Proseco (על כך מאמר נפרד)שיכולים להיות אפריטיביים באם זה יבש – Brut  או דג'יסטיף באם הוא מתוק.

באשר למשקאות הדג'יסטיפיים – לאחר מנת הקינוח בדרך כלל יציעו לנו אחד מהמשקאות הבאים : לימונצלו (מאמר באתר ,משקה נפוץ ביותר בדרום איטליה וסיציליה) כמו גם סמבוקה ,כינה מרטיני ,פרנג'ליקו ,גליאנו ,יין שקדים (בסיציליה) ,מירטו (בסרדיניה) ,וין סנטו מלווה בעוגיות שקדים קשות – Cantucci (בחבל טוסקנה)

בסיום הארוחה ממש בדרך כלל יציע המזמין לאורחו גראפה  משקה אלכוהולי בעל חוזק אלכהולי מעל 50% .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה