יום שלישי, 10 באוגוסט 2010

כל מה שרצית לדעת על הגראפה....ולא העזת לשאול


משקה הגראפה – Grappa הינו משקה אלכוהולי איטלקי ייחודי,מיוצר באורח מסורתי ע"י כל מה שמושלך/נזרק כפסולת הענבים ( Pomace ) בתהליך הסחיטה כחלק ממלאכת ייצור היין ביקבים.
הגראפה כמשקה אלכוהולי מוכר עוד מימי הביניים ,במשך דורות האיטלקים הגברתנים נהגו לשתות אותו ולא בכדי הוא נקרא – "מי אש",בדרך כלל שותים אותו לאחר ארוחות דשנות ו/או ניתן להוסיפו לקפה – האספרסו ששותים על הבוקר על מנת לתקנו – Correct ולכן נקרא בהגה האיטלקית Corretto או להרוג אותו Ammazza caffe
היום הגראפה מוכרת ונפוצה בעולם כולו הודות למספר ניכר של מזקקות מאוסטרליה דרך דרום אפריקה וארה"ב שם המזקקים מנסים בידיהם ליצור גראפה איכותית עם תוצאות מפתיעות.
הגראפה במקור יוצרה לראשונה בעיר Bassano del Grappa ,עיירה בצפון איטליה, בחבל ונטו בת כ- 40 אלף תושבים ,שם העיירה ניתן לה הודות לגראפה המיוצרת בתחומה.
הגראפה בעקרון היה מוצר לוואי בתעשיית היין ששמש את האיכרים העניים על מנת לעבור את החורפים הקשים (בהחלט מחמם את הגוף אבל לא טעים במיוחד) עד לשנות ה- 60 של המאה הקודמת.
בדומה לברנדי ו/או הקוניאק הצרפתי ו/או השרי הפורטוגאלי המשקה גראפה הינו משקה מזוקק ז"א תערובת של חלקי ענבים ואלכוהול העובר תהליך של חימום עד לאידויו.
הגראפה מכילה בתהליך הייצור כ- 80% עד 90% אלכוהול ,כשבתהליך הסופי אחוז האלכוהול יורד ומתייצב סביב 40% עד 45% . לאחר הזיקוק הגראפה מאוחסנת בבקבוקים (כיד הדמיון) כ- 6 חודשים בערך עד לשיווקה.
טעמי הגראפה השונים תלויים בשונות הענבים כמובן ,בשנים האחרונות דואגים היצרנים להוסיף סירופ ייחודי כלשהו (עשוי פירות טבעיים) מה שמעדן ומטייב את המשקה החריף והחסר טעם בדרך כלל..
משקה הגראפה עבר גלגולים שונים עם השנים ובעיקר בשנות ה-60 של המאה הקודמת וזאת הודות לאשה (שהמזקקה שלה מהמפורסמות באיטליה ובעולם בכלל) Giannola Nonino שהמזקקה שלה מצויה בצפון איטליה ,בעיירה Porcoto שם מייצרים את הגראפה מאז 1897
בשנות ה-70 המוקדמות היא החלה לייצר גראפה מענבים מזן אחד בלבד כשמחשבותיה היו ליצור גראפה איכותית מתוך כוונה להתחרות במשקה הצרפתי הנודע eaux de vie וזה היה תחילתו של מאבק עיקש.
בשנת 1973 מכרה המזקקה כמות קטנה ביותר של המשקה האיכותי ,בהמשך היא הציעה את מרכולתה חינם אין כסף בעיקר לעיתונאים ודאגה להפיץ את המשקה חינם בכנסים ובתערוכות ואף לכבד אישים רמי דרג בארועים ממלכתיים – היא האישה הכריזמטית הזו מזגה את המשקה בעצמה וסיפרה את ספורה תוך כדי מילוי הכוסות, מכאן והלאה היא קנתה את עולמה והסיפור הזה שלה הפך להצלחה בקנה מידה עולמי Ms Nonino ,היום במזקקתה מייצרים גראפה מ-12 זני ענבים שונים הנקראים monovitigno
וגראפה שמיוצרת אף מפירות טבעיים – פעם הכל החל בענבים והיום משתמשים להכנת המשקה בדובדבנים,אגסים,אפרסקים, שזיפים ,פירות יער ואף דבש...
בשנת 1984 מזקקת Nonino קבלה חותמת ממשלתית ליצור גראפה באיכות הגבוהה ביותר.
חשוב לדעת שגראפה נמכרת בעולם ברמת מחירים של מ- 10 דולר לבקבוק ועד ל- 100 דולר לבקבוק כמובן תלוי באיכות, חייבים לשמור על הגראפה במקום קריר ומוצל לבל יאבד מתכונותיו ובעיקר ריחו.
באורח מסורתי הגראפה מוגשת קרירה ובכוסות ייחודיים לה בדרך כלל קטנים וארוכים עם פתח מגולגל ורחב בצורת פרח הצבעוני (שטח פנים גדול) האיטלקים דואגים להגיש את המשקה לאחר הארוחה בשל אמונתם שזה עוזר לתהליך העיכול בדומה ליתר המשקאות הדג'יסטיביים.
לאחר המזיגה מומלץ להניח לגראפה "לנשום" במשך דקה או שתיים ,מומלץ לסובב הכוס ולערבל הנוזל לפני שלב ההרחה – באף ולאחר מכן מגיע שלב הטעימה הקלה ,חשוב לציין שמשקה הגראפה מחולק ל-4 קטגוריות עפ"י החוזק (ענב צעיר,ענבים בחבית, ענבים ארומטיים וארומטיים מחוזקים) ובסדר זה נהוג אף לבחון ו/או לטעום אותן .
באיטליה נהוג לשתות את המשקה בליווי אספרסו – קודם שותים את האספרסו ומיד אחר כך "שלוק" של גראפה בכוס אחרת, במחוז ונטו נהוג לשתות הקפה בגרסת Rasentin דהיינו לאחר סיום שתיית הקפה עם הסוכר נהוג למזוג גראפה לאותה כוס וללגום את הגראפה תוך כדי שטיפת הכוס עם הקפה.
יצרני הגראפה המפורסמים הינם:
: Nonino,Berta,Sibona,Nardini,Jacopo Poli,Bepi Tosolini

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה