יום ראשון, 22 באפריל 2012

נאפולי - Napoli ,"ניאופוליס" – מושבה חדשה ,לראותה ולא למות


העיר ה-3 בגודלה באיטליה אחרי רומא ומילאנו (כ- 1.5 מליון תושבים) ,עיר הנמל ה-2 בגודלה באיטליה אחרי גנואה יושבת במפרץ שבעיני רבים נחשב לאחד מהיפים באיטליה ,בצילו של הוזוביו הר הגעש האימתני שבהתפרצותו בשנת 79 לספירה קבר את העיירות : פומפיי ,עירו של הרקולס – הרקולנאום וקסטלמרה די סטאביה.

אמרה מהמוכרות והמפורסמות בעולמנו מדברת על נאפולי כחובה לראותה ולמות ,,,ולכך כמה הסברים האחד בשל יופיה ועל כך אין ספק למי מכם שיבצע תצפית על העיר ומפרץ נאפולי כשברקע שולט במלוא הדרו הר הגעש האימתני ,המוכר בהגה המקצועית כהר געש פעיל למחצה...
הסבר שני מדבר על כך שבעבר נהוג היה לומר (בתרגום מלטינית) ראה את נאפולי ואחר כך  muri עיירה בפאתי נאפולי מצפון לה ,,, ו מורי בלטינית – זה למות.

העיר נקראת "ניאו פוליס" מושבה חדשה ביוונית בשל היותה חלק מהמאגנה גרקיה (יוון הגדולה) במאה ה-4 לפנה"ס והעיר דאגה לשמר את השפה והלבוש היווני עד לקצה של האימפריה בשנת 476 לספירה. יחד עם זאת העיר נאפולי נקראת גם על שמה של הסירנה  פארתנופה.

נאפולי - המוזיאון הארכיאולוגי, צילום באדיבות: www.festivalim.co.il
הקיסרים אוגוסטוס ,טיבריוס ונירון כמו גם הסופר הנודע וירגיליוס נהגו לפקוד את העיר בעיתות החורף.
6 בתי מלוכה שלטו בעיר : הנורמנים, בית ההונשטאופן ,בית אנז'ו ,שליטי אראגון מספרד והבורבונים. בעקבות המהפכה הצרפתית ב-1789  שולטים בעיר אחיו של נפוליאון – ג'וזף בונאפרטה וגיסו של נפוליאון.
בין השנים 1815 -1860 שוב שולטים הבורבונים ושלטו גם במרידות התושבים ב-1820 וב-1848 .


אתרים בולטים:
קסטל נאובו – מוקפת חפיר מ-1282 , פייר דה שון ופייר דאזנקו היו אדריכלי שארל ה-1 לבית אנז'ו בנו את הטירה עפ"י הדגם של טירת אנג'ר בצרפת.
קשת הנצחון המהללת את בית אראגון נבנתה ב-1467 עפ"י תכנון של פרנצסקו לאורנה.

תיאטרו סן קרלו – נבנה ע"י שארל מבית בורבון ב-1737 ולאחר הריסתו נבנה מחדש ב-1816
אגב ,לאחרונה עבר מתיחת פנים רצינית כשממשלת איטליה והאיחוד האירופי השקיעו סכומים נכברים באולם התיאטרון שלדעת רבים נחשב מהטובים והמשובחים בעולם ,,,

פיאצה דל פלבישיטו – מהמאה ה-19 ארמון המלך בעל  חזית ניאו קלאסית נבנה בתחילת המאה ה-17 ע"י האדריכל דומניקו פונטאנה בסוף המאה ה-19 הוכנסו לגומחות 8 פסלים של מלכי נאפולי ,\ מנגד הכנסייה פרנצסקו הקדוש מפאולה שנבנה עפ"י דגם הפנתיאון ברומא
במרכז פסל פרדיננד ה-1 ושארל ה-3 לבית בורבון מעשה ידיו של קאנובה

המוזיאון הארכיאולוגי – אחד המוזיאונים המדהימים באיטליה (ולא רק לחובבי ארכיאולוגיה,,,) אוצר בתוכו בין השאר עדויות מצמררות מהתפרצות הר הגעש וזוביו בשנת 79 לספירה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה