יום שני, 9 באוגוסט 2010

פיצה, המאכל האיטלקי שכבש את העולם כולו

כל מה שרצית לדעת על הפיצה ולא העזת לשאול ...
המאכל האיטלקי האולטימטיבי שאין איטליה בלעדיו קנה את עולמו מאז 1889
במאה ה-16 הגיעו לאיטליה לראשונה העגבניות מדרום אמריקה ותושבי נאפולי העניים החלו לתבלן את פרוסות הלחם באמצעותן ובכך לשפר ולשדרג את טעמן...כמה מהם אף הוסיפו לכך פרוסות של גבינת מוצרלה על מנת להשביע את רעבונם.
ב-11 ביוני 1889 ביקרו בנאפולי המלך אומברטו ה-2 ורעייתו המלכה מרגריטה ,חצר המלכות פנה אל אופה פיצות מקומי בנאפולי - Pizzaiolo ,בשם ראפאלו אספוזיטו והזמינו ממנו פיצות מיוחדות ככיבוד לזוג המלכותי.
אספוזיטו אפה 3 סוגי פיצות והמלכה התאהבה בזו שהוכנה בצבעי הדגל האיטלקי : אדום (עגבניות) ,לבן (מוצרלה) ,ירוק (בזיליקום). אספוזיטו החליט לקרוא לפיצה זו על שמה של המלכה – מרגריטה ומאז הוכרה כפיצה הקלאסית של נאפולי והעולם בכלל.
אגב הפיצה נולדה בפיצריה Brandi שבנאפולי שנקראית גם :
Antica Pizzeria della Regina d'Italia (הפיצריה העתיקה של מלכת איטליה)
כתובתה : Salita S.Anna di Palazzo 1/2 ,Tel : 081-400294 ,www.brandi.it

ההגירה האיטלקית הגדולה לאמריקה בתחילת המאה ה-20 שעיקר מהגריה היו מדרום איטליה הביאה לאמריקה בין השאר את הפיצה המוכרת מהבית הרחוק.
עם תחילת התיירות האמריקאית המאסיבית לאיטליה לאחר מלחמת העולם ה-2 ,גילו האמריקאים המאוכזבים שאינם יכולים להשיג באיטליה מלבד נאפולי את הפיצה המוכרת מהבית.
איטלקים זריזים שגילו את הביקוש לפיצה החלו לפתוח פיצריות ברחבי איטליה וכיום יש באיטליה למעלה מ-40 אלף פיצריות. האיטלקים לבדם צורכים כ-2.5 מיליארד פיצות בשנה.

קיימים כללים ברורים להכנת הפיצה האיטלקית האולטימטיבית והאיטלקים שומרים על 7 כללים אלו בקפידה:

1. הבצק חייב להיות עשוי מקמח ,שמרים ומים בלבד.
2. אסור שקוטרה של הפיצה יחרוג מ-30 ס"מ
3. עוביה של הפיצה אסור שיעלה על 7 מ"מ
4. לישת הבצק חייבת להיעשות ביד או במערבל שאינו מחמם את הבצק
5. יש לשטח ולרדד את הבצק בעזרת הידיים בלבד ולא באמצעים מכניים
6. האפייה חייבת להיעשות על תחתית התנור בלבד שעליה חייבות להיות לבני אפיה מיוחדות
7. טמפרטורת התנור חייבת להיות 400 מעלות צלסיוס לפחות

בעולם בכלל ובאיטליה בפרט מוכרים סוגים שונים ומגוונים של פיצות שלא עומדים בקריטריונים הנ"ל כמו למשל : פיצה פנה – עבה במיוחד (בדרך כלל נאפית בבתים,אגב רשת פיצה האט מוכרת אך ורק פיצות מסוג זה) ,פיצה אל טליו – בחיתוך ובמשקל (גם פיצה זו בדרך כלל עבה)
יחד עם זאת חשוב שנדע שבעולמנו עושים שימוש במגוון רחב של תנורים לאפיית הפיצה : כמו למשל תנורי אפיה הפועלים על חשמל ו/או גז , איטלקי יאמר לך שמבחינתו הפיצה האולטימטיבית היא פיצה שנאפת בטאבון על גחלים בלבד וכפי שהיא קרויה באיטלקית – Forno alle Legna

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה