יום שני, 14 במאי 2012

הכנסייה הייחודית בסרדיניה – Santa Trinita di Saccargia


מה מקור השם - Saccargia 
  1. בשפה הפניקית כוונת השם "סאקארג'יה" למקום סגור ומדוע? מיקום הכנסייה בלב אזור וולקני ולכן מקום סגור מבחינת הנגישות.
  2. דווקא ההסבר להמצאות הפרות המונצחות על כל אחד מ-4 העמודים בכניסה לכנסייה מחזקים את ההשערה שהשם "סאקארג'יה" לקוח מחוות פרות עתיקה במקום ששמם היה ידוע לשמצה, בתקופת ימי הביניים בכל הקשור למידת פוריותן... 
 המיקום: בצפון סרדיניה (כ- 30 דקות נסיעה מהעיר סאסארי) ,ביציאה מהעיר עלה על הדרך לקאליארי דרך 131 ,מקץ 15 ק"מ ,פנו לכיוון  אולביה, דרך 597 ,לאחר ק"מ אחד מהפניה –הגעתם למקום .
הביקור כרוך בתשלום של 2 יורו.

בלב אזור מישורי לרגלי הרי הגרניט המשתפלים מצפון מזרח נצבת לה הבזיליקה – סנטה טריניטה די סאקארג'ה – Sa acca argia    (הפרה המנומרת) שעל פי המסורת היתה כורעת ברך בפני המאמינים שבאו להתפלל במקום ולכן הנציחו אותה האומנים כמוטיב ב-4 עמודי הכניסה ב- Portico   (יחידה בכל סרדיניה) מה שמשרה עלינו רושם מיידי זה לא הגודל של המבנה : חזיתה בסה"כ 10 מ' רוחבה, מה שבהחלט מרשים זה הגובה ובעיקר – גובה מגדל הפעמונים המתנשא ל- 41 מ', כשהמשמעות שנתנה לכך היא העובדה שהמתפלל מגיע ישירות לגן העדן...

הכנסייה הרומנסקית/ פאיזאנית  המפורסמת ביותר בכל סרדיניה בעקרון הינה בעלת אולם תווך אחד כשרוחבה מעט גדול יותר מבסיס מגדל הפעמונים (6 מ' רוחב). ניתן לראות בבירור את סימני עבודות השחזור שבוצעו במנזר ( בעיקר מהאגף העורפי השמאלי) מה שהיה במקור בשנת 1112,ניתן במתנה ע"י שליט האזור – קונסטנטין לנזירי "קאמאלדולסי"  לפני הפיכתו לכנסיה הודות לאדריכלים טוסקניים  ,על כל פנים ממדיה הגדולים מסבירים את העוצמה והעושר של נזירי המקום.

דבר מדהים נוסף מתקשר למגדל הפעמונים שבמידותיו הוא משתווה לאורך הכנסייה.
גלריית הכניסה לכנסייה (מבואה) נוספה בתקופה מאוחרת זאת ניתן לראות בבירור בשוני בטקסטורת האבנים. הכנסייה לכשעצמה פשוטה ביותר ,אולם תווך אחד גבוה וצר מותיר רושם חשוך למחצה ומציע שקט העץ שבתקרה שוחזר ב- 1894.

האזור הציורי הבלבדי נמצא בכנסיה מעל האפסיס ,פרסקו משנת 1300 שלעולם לא שוחזר ונשמר היטב על 3 רצועותיו , הפרסקו מתאר את עליית האדם מהאדמה מטובלות בסצנות מחייו של ישו ברצועה התחתונה כשבתווך דמויות 12 השליחים של ישו כשמעליהם גן העדן.
בכניסה לאולם התווך ישנם 2 תמונות משמאל ומימין כשמשמאל (הדרך המובילה למגדל הפעמונים) דמות מעץ של הבתולה והילד כשמימין רואים אותו הדבר אך בפרסקו.

לאלה המעונינים לסעוד באזור שכוח אל זה ...בגבעה ממול הכנסיה יש חווה - Agriturismo ומסעדה / טרטוריה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה