יום רביעי, 9 במאי 2012

האי פרוצ'ידה – Procida, קסם של אי

פרוצ'ידה הוא אי וולקני קטנטן, המרוחק כשני קילומטרים וחצי מהקצה הצפון-מערבי של מפרץ נאפולי. שטחו פחות מארבעה קילומטרים רבועים. פעולת הארוזיה של הגלים הותירה מעל פני הים את שוליהם של ארבעה לועות הרי געש קדומים, שהפכו למפרצים סהרוניים קטנים באי שכולו גבעה נמוכה (57 מטר) של בזלת וקרקע וולקנית פורייה .בחורף חיים על האי רק 10,000 תושבים, בקיץ 15,000 תושבים.
רוב התושבים יורדי ים: מלחים על ספינות, דייגים ועוד.
תיירות פעילה רק בקיץ. יש באי רק בית מלון אחד וכמה "צימרים" וביחד יש כ- 300 מיטות ללינה ,ביתו של המשורר הצ'יליאני פבלו נרודה באי זה.

לפרוצ'ידה, כמו לאיסקיה ולקפרי – אין מקורות מים משלהם. לקפרי חיברו צינור מסורנטו. לפרוצ'ידה מביאים מים במיכליות מנאפולי ומפרוצ'ידה מעבירים בצינורות לאיסקיה. (באיסקיה יש מעיינות תרמיים, אך, אין מי שתיה). מחירו של מטר מרובע (של בית) הוא כארבעת אלפים יורו. מגדלים פה הדרים רבים (לימונים השוקלים 1 ק"ג האחד...) וגני ירק לצריכה אישית או מקומית.

המצודה TERRA MURATA משנת 1500, מלכות ארגון. נמצאת 19 מטרים מעל פני הים. במקור נבנתה כבית כלא. כשבאים מנאפולי – נוחתים בנמל PORTO ומתחילים את הסיור במונית או ב"טוק טוק" (וספה עם מושבים מאחור. אלה עומדים בתור של המוניות ועולים על מי שנמצא בתור...), במשך כשעה עד שעה וחצי. מגיעים ליד הכנסיה, שם ניצב פסלו של אנטוני שאלוייה (ספרדי. מי ומה הוא?). משמאל לפסל מין בר, שהיה פעם בית הדואר של הסרט "הדוור".
סימטה אפיינית בפרוצ'ידה צילום באדיבות: www.procida.org
עולים לכיוון הכלא, שנסגר בשנת 1988 (כיום – שולחים לכלא ביבשת), למרפסת תצפית בגובה של 195 מטרים. במרפסת – תותחים מבית בורבון, משנת 1785. 

התצפית אל מרינה CORICELLA , שהיא מרינת הדייגים. המון סירות דייג. במרכז מבנה צהוב, מדרגות בולטות ממנו לכיוון הים וחלון ירוק קטן – זהו הבר של "הדוור". לא יורדים למרינה, כי יש שם 40 מדרגות.
מעבר למרינה רואים את חוף הים (חוף של גרגרי טוף שחורים).
תצפית שניה, כשהמצודה לשמאלנו, בגובה של 195 מטרים מעל פני הים. ממול – האי קפרי.
ממשיכים בסיור: ליד בית הקברות ישנה ירידה של 140 מדרגות אל חוף הים של "הדוור" – בשילוט:
SPIAGGIA  POZZO VECHIO, חוף זה נמצא מאחורי המרינה של הדייגים.

תצפית נוספת – אליה מגיעים בדרך עפר של כ- 20 מטרים: רואים את האי איסקיה. משמאל לתצפית "אי" קטן – הר, שהוא שמורת טבע של פרוצ'ידה, כשגשר מחבר ביניהם. מתחת לגשר עובר צינור המים המזרים מים מפרוצ'ידה לאיסקיה.
על האי ישנן 11 כנסיות. הקדומה שבהן היא זו של TERRA MURATA, שקדמה למבצר והיא משנת 1000 לספירה. ראשית הבניה ע"י פיראטים (לדברי המדריך המקומי: ערבים ותורכים... אלא, שאלה – אינם נוצרים...?). כיום יש רק נוצרים על האי.

ישנה הגירה אל האי של פולניות ואוקראיניות, הבאות לעבוד פה בניקיון ובסיעוד.
בנמל התיירים  CHIALOLELLA ישנם 300 מקומות עגינה לספינות / יאכטות. בנמל PORTO יש עוד 500 מקומות עגינה. סכ"ה 800 מקומות עגינה.
בבית החולים של האי SENITARIO ישנן 10 מיטות לאשפוז יום בלבד. עוד ישנם 3 אמבולנסים: 1 רגיל ועוד שניים קטנים. (הסמטאות צרות ביותר).
אחת הבעיות החמורות באי היא בעיית הצפיפות על הכבישים: לכל משפחה מארבעת אלפי המשפחות יש מכונית + 2 וספות / אופנועים. המיניבוס הציבורי אינו יכול להגיע לכל מקום.

הסרט "הדוור" הוסרט לסירוגין: שבועיים בפרוצ'ידה (הבר, הדואר והחוף) ושבועיים בסאלינה (אחד האיים מהארכיפלג האיאולי מצפון לסיציליה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה