יום שבת, 21 באפריל 2012

בוראנו – (Burano) אי התחרה הססגוני והמרתק...


אחד מהמרכזים הגדולחם של איי הלאגונה המאכלס כ- 7000 תושבים שעוסקים בענף הדייג המשגשג, תחרה (נשים) ובעיקר תיירות הנשאבת בהמוניה לאי הססגוני והרב גוני מעין גן עדן לרוגע והשקט הכל כך מאפיין אותו... מה שהופך אותו לייחודי כל כך... מקומו המיוחד בלאגונה במנותק ממש משאר האיים הציל את האי משקיעה – מה שאפיין את מרבית איי הלאגונה הביצתיים והלא מוגנים ממשטר הרוחות הפוקד את האזור.

צילום: Karpati
בבואנו לדון בהיסטוריה של האי ראשית עלינו לזכור כי בראשית נקרא האי Buriano לאחר הרס העיר Altino שעל חורבותיה נבנתה ונציה...והפכה להיות Burano כשמשפחה בשם Buriana התיישבה במקום, אז קראו למקומיים "בוריאנוס", קיימת גרסה נוספת אודות שמו של האי שניתן על שם עיירה שנהרסה בשם Buranello (מרוחקת כ-8 ק"מ מדרום) שחורבותיה מן הסתם נצפים בצלילה מתחת למים.

עקבות ההיסטוריה מאז המאה ה-12 וה-13 ניכרים באחד מחזיתות המבנים שנשתמרו בקצה "רחובה הראשי" של בוראנו שהינו מדרחוב גאלופי שבקצהו ה-2 נמצאת הכנסיה ע"ש הקדוש סן מרטין (מגדל הפעמונים נוטה על צידו – מגדל פיזה...) מהמאה ה- 16, אולם התווך בצורת צלב לטיני כשבצידו השמאלי נמצאת אחת מיצירות הפאר של גדול ציירי הבארוק הוונציאנים – Tiepolo ,הצליבה מ- 1727 (אגב, היצירה עברה שחזור – רסטורציה והוחזרה אחר כבוד למשכנה הקבוע בכנסייה באפריל 2004 ) הכיכר המרכזית והיחידה באי נמצאת ברחבת הכניסה לכנסייה ומיוחסת לגדול המלחינים של האי בוראנו – Baldassarre Gallupi שחי בין השנים (1785 – 1706) כינויו היה Buranello לגאוות תושבי האי , גאלופי עבד בצוותא עם גדול המחזאים הונציאנים גולדוני ("מולייר של האיטלקים") ביצירות ה- opera comica כמו גם בהרכבים מוזיקליים שונים קונצרטים וסימפוניות כך שיש לו מקום של כבוד בתרומתו המוזיקלית במאה ה-18.

באי בוראנו אסור לפסוח על סדנאות התחרה המציעות את מרכולתן של הרוקמות פרי עבודת יד סזיפית העורכת חודשים ואף שנים (בהתאם לאופי ההזמנה) ,שמם של רוקמות התחרה של בוראנו יצא למרחוק והתפרסם בכל מרחבי היבשות ועבודתם מעטרת עד ימינו לא מעט ארמונות ,טירות ואחוזות פאר...

אחד המאפיינים הבולטים באי הינו מגוון הצבעים הססגוניים המעטרים את חזיתות הבתים כשכל בית צבוע בצבע שונה (הדעה הרווחת הינה האפשרות לזהות את הבית לאחר החזרה מהדיג בד"כ בשעות הבוקר המוקדמות רווי יין וכו'...)
הבית הססגוני ביותר מוכר בשם Casa Bepi המצוי בסמטה ממול מסעדת Galuppi המסעדות / טרטוריות של בוראנו מפורסמות בכל הקשור למאכלי הים (דגים ופירות ים) המאפיין את האי כולו כשהמאכל המפורסם ביותר הינו הריזוטו השחור עם הצדפות השחורות – risotto con schpie (לא תמיד בנמצא) או שרימפס - scampi בתוספת פולנטה (הגרסה הונציאנית למאמאליגה) ,המסעדות המומלצות במדרחוב גאלופי :
1.                                 Galuppi
2.                                 Dal Baffo ,לוליאנו (חבר יקר!)

האי בוראנו מרוחק כ- 5 דקות הפלגה לאי טורצלו ו- 45 דקות הפלגה מכיכר סן מרקו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה