יום שבת, 21 באפריל 2012

Who is Santa Claus ?


סנטה קלאוס - Santa Claus ,הוא ניקולאוס הקדוש, בישוף שהתגורר בדרום מערב אסיה הקטנה בעיר Myra ,במחוז ליקיה שבטורקיה, כיום דמרה –  Demre שבה נמצאים שרידי כנסייה המוקדשת לו, במאה ה-4 לספירה.

שמו יצא למרחוק בהחיותו 3 ילדים שגופותיהם בותרו בידי קצב אכזר ואף הושרו בימי מלח. בימי הביניים נעשה הבישוף לאחד הקדושים הפופולריים ביותר, בשל היותו אף חובב מסעות הפך להיות פטרון הארצות ,מחוזות וערים , פטרון המלחים והסוחרים אבל בעיקר התפרסם כפטרון הילדים במערב.


צילום: י. פורת
לפי המסורת, אחד משכניו העניים התכוון להוריד את שלוש בנותיו לזנות כדי שיוכל להתקיים. כדי להניעו מצעד מחפיר זה ולאפשר לו להשיא את בנותיו העניק לו ניקולאוס 3 שקיות מלאות במטבעות זהב. סיפור זה הינו מקור המנהג שהשתרש בצפון אירופה להעניק תשורה ביומו של ניקולאוס , 6 בדצמבר ולוא דוקא בחג המולד.

לפי מסורת אחרת, עלה ניקולאוס לירושלים ובחזרה איימה סערה לטרוף את האנייה שבה הפליג. תפילותיו השקיטו את הים הגועש וניקולאוס אף הצליח להציל מלח שטבע. מסורת זאת מסבירה את הפיכתו של ניקולאוס לפטרון המלחים.

את שרידיו של ניקולאוס הקדוש הביאו לעיר הנמל בארי (דרום מזרח איטליה) שבחופי הים האדריאטי, ספנים בני העיר ואז הוחלט לבנות לכבודו כנסיה (על קברו).

חגו של ניקולאס הקדוש שנודע כפטרון של מלחים וכמי שהציל עלמות חן מזנות חל בעצם ב- 6 בדצמבר ונדחה לסוף החודש מאחר ויצא לו מוניטין של פטרון הילדים המעניק להם מתנות וגם בשל מיזוג הדמות של סנטה קלאוס בארה"ב עם הדמות העממית הצרפתית פר נואל , אב חג המולד.

עם התפשטות הנצרות באירופה התגלגל הבישוף החסוד במיני ישויות על טבעיים שהעניקו מתנות עוד לפניו ובאלוהיות מקומיות מהעולם הפגאני שהיו קשורים לחגי האור והטבע של שלהי החורף...

בצרפת ובגרמניה הוא מוכר כ- "סבא חג המולד" ואת שמו המוכר קיבל דווקא בהולנד ... היות והשם "סנטה קלאוס" הוא שיבוש שנגזר משמו של סנט ניקולאוס ובניב הולנדי – Sinte Klass   ובכן גלי הגירה של הולנדים, גרמנים ואירים הביאו את סנטה קלאוס לאמריקה ואלה היו בעיקר כתות האיימיש והמנוניטים (המיעוטים המפורסמים עד היום בעיקר בפנסילבניה- ארה"ב).
ללאפלנד – פינלנד הגיע מארה"ב לאחר שעבר גלגולים רבים...

פרופ' קליינגבר – מומחה לנצרות מהאוניברסיטה העברית טוען שהאזרח האמריקאי סנטה קלאוס אבד את שורשיו במולדתו החדשה והתנתק מהמסורת הקתולית במסגרת הפיכתו של חג המולד בארה"ב לחג חילוני המשותף לכל הדתות. בעקבות שיר פופולארי שנכתב ע"י עיתונאי אמריקאי התגבשה דמותו של "סנטה קלאוס" כזקן חביב עטור פרוות הדוהר מהקוטב במזחלה רתומה לאיילי הצפון.

בתי מסחר של קתולים ופרוטסטנטים נוהגים להציג דמות מחופשת לסנטה קלאוס לקראת חג המולד, לעיתים מציגים לידו דמות עגלון מחזיק בשוט...
בפרסומת של קוקה קולה משנות ה-30 של המאה הקודמת זכה הבישוף לראשונה בבגדים בצבע אדום ולבן ,בזקן ארוך ובמשקפיים עגולים...

לסיכום – סנטה קלאוס הינו חלק מהמיתוס האמריקאי שהיגר לרחבי העולם.
בסקנדינביה הפרוטסטנטית מעטים חוגגים בכנסיה והחג נחוג בעיקר בארוחות ערב חגיגיות, בריקודים ובקניות ערב החג...

חג המולד נקרא בסקנדינביה "יול" – זהו שם של חג פגאני עתיק במורשתם של הצפונים המבטא את הולדת השמש. אנשי סקנדינביה מאז ומעולם העריצו את אליהם ובעיקר את האל "יול" המופיע כסנטה קלאוס , יול עפ"י מיתולוגיה זו הוא אל השמש, להזכירכם השמש בסקנדינביה (כאור ולא כמקור חום) יותר נצחית מכל מקום אחר...הסקנדינבים בשורשם הינם ויקינגים שהיו ספנים מעולים – חלק ממורשתם אבותיהם אגב היו הנורמנים...כך שפטרון מעין זה – ימאים מתאים אף להם..

בבתי מסחר בסקנדינביה תופס מקום "סבא יול" שהוא אולי המקור לדמותו של "סנטה קלאוס". עונת חג המולד בסקנדינביה נקראת Yuletide ,עונת יול...
חשוב לציין שהכנסיות המזרחיות נהגו לחוג את חג המולד ללא עץ אשוח, ללא מתנות וגם ללא סנטה קלאוס. רק בעשרות השנים האחרונות מנהגים אלו התפשטו והתמזגו לתוך המורשת  המזרחית.

בקרב מאמיני הכנסיה היוונית האורתודוכסית – בסיליוס הגדול הקדוש הוא הדמות שאותה תופס במערב "סנטה קלאוס".

אגב אורחא ישו הנוצרי הסתמן בראשיתו כאל השמש קצת לפני הפיכתו לשה תמים (סמלו של ישו), בהקשר זה מן הראוי לציין שקיסר האימפריה הרומית – קונסטנטין שהחייה את הנצרות באדיקט של מילאנו המפורסם בשנת 313 לספירה קבע את יום ה- 25 בדצמבר כיום חג "סול אינקוינטוס" – השמש הבלתי מנוצחת מה שמאפיין את מדינות סקנדינביה במספר חודשים בשנה ,כפי שהחושך התמידי שורה עליהם בתקופה לא מבוטלת ,בקיצור העיר רובאניימי בירת לאפלנד – פינלנד ,קפצה ראשונה על הרעיון להקים בשטחה כפר הנושא את שמו של סנטה קלאוס (אגב המלון היוקרתי ביותר בעיר רובאניימי נושא את שמו ובקרוב מאוד יבצע מתיחת פנים ויגדל ויהיה המלון היחיד בעיר בדרוג של 5 כוכבים) בכפר זה נמצא גם אדם (הלבוש בהתאם לפרסומת שהופיעה בשנות ה-30 של המאה הקודמת )המקבל בלשכתו את פני הבאים מהעולם כולו ונושא את שם "סנטה קלאוס" בכפר זה יש  גם סניף דואר באמצעותו ניתן לשלוח גלויות לכל העולם ואפילו לדאוג לכך שהגלויות תגענה ביום חג המולד לנמען באשר הוא.  

תגובה 1:

  1. מרתק! תודה רבה על המידע. ציירת מפה ברורה ומעניינת על מיהו סנטה. אשמח לקרוא עוד הסברים.

    השבמחק