יום ראשון, 14 ביוני 2015

אמיליה רומאנה - Emilia-Romagna

אמיליה רומאנה - המחוז הנחשב לאחד המחוזות העשירים באיטליה.

 המחוז מורכב משני מחוזות היסטוריים: אמיליה ורומאניה ובירתו - בולוניה. צורת המחוז היא מעין משולש שצלעותיו נתחמות על ידי הים האדריאטי במזרח, נהר הפו בצפון, והרי האפנינים בדרום. המחוז נחשב לאחד העשירים במדינה.

מזג האוויר במחוז אמיליה רומאניה הוא יבשתי, קר וערפילי בחורף וחם בקיץ.

 המושל - ואסקו אראני
8 נפות במחוז בולוניה
  • פרארה
  • פורלי-צ'זנה
  • מודנה
  • פארמה
  • פיאצ'נצה
  • רוונה
  • רג'ו אמיליה
  • רימיני

 ערים במחוז 341
בירת המחוז בולוניה
שטח 22,123 קילומטרים רבועים
אוכלוסייה – כ-4 מליון תושבים.


אמיליה-רומנה היא המחוז המשמש כעין מסדרון המקשר בין איטליה של הצפון, ממורדות האלפים, באמצעות העמקים הרחבים של נהר הפו ועד לדרום הים תיכוני. אדמתה החקלאית אמוד עשירה, ערים הסטוריות ותעשייה פורחת היא אחד המחוזות היותר משגשגים באיטליה.
מרבית הערים באמיליה-רומנה נבנו לאורך דרך רומית עתיקה שנבנתה ב187 לפנה"ס ונקראה "דרך אמיליה" ושחיברה בין העיר רימיני לשפת הים האדריאטי עם העיר פיאצ'נזה – בצפון מערב המחוז- בה היה לרומים חיל מצב.

עוד לפני הרומים – האטרוצקים בנו עיר בירה – פלסינה FELSINA שהפכה לבולוניה. לחר נפילת רוא- תחילת מאה 4, מרכז הכובד עבר לרוונה שהפכה להיות מרכז שלטוני של האימפריה הביזנטית שנשלטה מקונסטנטינופול.

בימי הביניים המשיכו צליינים לנוע על ויאה אמיליה בדרכם לרומא. כוח הפוליטי היה בידי משפחות אצולה (תקופה פיאודלית) בינהן משפחת MALATESTA ברימיני, בנטיווליו בבולוניה, ד'אסטה בפררה ומודנה, חצרות גדולים מאוד קמו מסביב למשפחות האצולה השליטות בהן פרחה אמנותם של משוררים כמו דנטה ואריסטו, וכן ציירים, ארכיטקטים, שיצירותיהם עדיין מעטרות את הערים.

את הגבולות קיבלה אמיליה-רומנה סופית ב-1947 .
אמיליה-המערבית יותר, בעלת אוריינטציה צפונית יותר וזהות פוליטית שמאלית. רומנה – חווה לאחרונה עליה בכוח הימני שדורש אוטונומיה מהשלטון המרכזי ברומא.
למחוז יצא מוניטין של מרכז גסטרונומי נהדר. החקלאות היתה תמיד מאוד מפותחת בשולי עמק הפה עתיר הסחף הפורה וקרקע מישורית.
אמיליה-רומנה כולה היא משטחים עצומים שנראים כמו לוח שחמט שעשוי משדות ומישורים בין עמק הפו הצפון והרי האפנינים המיוערים בדרום.

מכונה – "סל הלחם"  BREAD BASKET  ו"קערת פירות"  FRUIT BOWL  של איטליה.

חזירים עדיין עולים במספרם על בני אדם במרבית האזורים וכמה ממרכיבי המזון האיטלקים הידועים ביותר – כמו נקניקי חזיר – פרשוטו – נקניק המורטדלה נולדו כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה