יום שלישי, 24 ביולי 2012

הסוס של לאונרדו דה וינצי (Leonardo di ser Piero da Vinci)

לא הרבה יודעים כי הפסל המפורסם בקרבת האצטדיון סן סירו שבמילנו "הסוס של לאונרדו" אינו הפסל המקורי של דה וינצי אלא שחזור מדויק שנעשה בארה"ב במימונו של מיליונר אמריקאי בשם צ'רלם דאנט שהעסיק לצורך הפרויקט אמנים והיסטוריונים רבים אשר עמלו על מלאכת  השחזור של הסוס ,הסוס הוטס לאיטליה כשהוא מחולק ל-7 חלקים.

                 הזמן עכשיו מלון באיטליה

כיום מוצב הפסל בחזית זירת מרוצי הסוסים (ההיפודרום) של מילנו בסמוך לאצטדיון San Siro  ביתם של קבוצות הכדורגל אינטר ומילאן.
הפסל שעל סיום עבודתה עמלה הפסלת והאמנית נינה אקמו ,אינו פרש כפי שתכנן דה וינצי אלא סוס בלבד ,בגובה של 7.5 מ' ,אך הוא ללא כל צל של ספק אחד הפסלים המרשימים באיטליה המשמש תזכורת לאמן האיטלקי הגאון והדגול ולחלומו לבנות פרש עצום ממדים עבור חצרו של שליט מילנו באותם ימים. לאונרדו שהיה אז רק בן 29 באותם ימים  (שנת 1481) הציע את שרותיו לשליט בבניית פרש ענק לזכר אביו של השליט  - פרנצסקו ספורצה ,בשל מעורבותה של מילנו במלחמתה נגד צרפת והעובדה שכמות נכרת של ברונזה הועדפה לבניית תותחים לא זכה דה וינצי להשלים את חזונו שעליו עמל שנים רבות .
צילום באדיבות: http://possumjimandelizabeth.com
אגב ,ליאונרדו בצע רישומים רבים שהשתמרו עד עצם היום הזה ואף יצר דגם גדול מחימר שהוצב אחר כבוד בחצר ארמון הדוכסות הישן בעיר (קסטלו ספורצה) כהכנה לפסל הברונזה ,דגם החימר נהרס בעת פלישת הצבא הצרפתי למילנו ב- 1499 והברונזה שנועדה ליציקת הפסל שמשה ליצור כלי נשק בעבור הצבא האיטלקי. 
בשנת 1978 החליט אספן האומנות האמריקאי צ'רלס דאנט שהיה מעריצו של האומן הדגול לשחזר את פסל הסוס בלבד (ללא הפרש) כמתנה לעיר מילנו וכהוקרה לאמן הדגול ,התהליך ארך שנים של איסוף כספים ,תכנון ומחקר ולבסוף בשנת 1999 הושלם פסל הברונזה וחזונו של ליאונרדו התגשם לאחר כ- 500 שנה, הפסל מיתמר לגובה של 7.5 מ' ושוקל 15 טון, ניצב על משטח שיש קררה לבן כשמתחתיו בסיס רחב של אבן גרניט ,בקיצור למרות הביצוע המרשים, עורר הפסל ויכוח נוקב בקרב מבקרי האומנות האיטלקים שפסקו כי יש פה התערבות אמריקאית באומנות האיטלקית ועל החוצפה בקריאת השם לפסל "הסוס של ליאונרדו", זאת למרות העובדה שקבוצת התורמים האמריקאים שבראשם צ'רלס ציינו כל העת כי לא מדובר בפסל אמיתי כי אם מחווה לליאונרדו ויצירתו ולבטח בהשראתו...

כתובת הפסל:
 Milano Piazza dello Sport  6
טל : 02-482161
ניתן להגיע בחשמלית בקו 16 או בתחתית (רשת ה- מטרו) בקו MM1 עד לתחנת Lotto .

                 הזמן עכשיו מלון באיטליה     

תגובה 1:

  1. לא היה לי מושג שזה שחזור!
    אפילו כשטיילתי עם מדריך על המפה של איטליה הוא לא סיפר לנו את הפרט הזה.
    אחד הפסלים האהובים עליי, כל כך אצילי ויפה.

    השבמחק