יום ראשון, 6 במאי 2012

סיציליה Sicilia – לא רק מאפיה


האי סיציליה - Sicilia (המקומיים מבטאים סִיצִ'יליָה), משתרע על פני שטח של: 25,710 קמ"ר. זהו אי ים תיכוני בצורת משולש אשר אחד מקודקודיו נמצא במיצר מסינה המפריד בין האי לשאר איטליה ,אחד מ-5 החבלים האוטונומיים באיטליה,דגל החבל מנציח מדוזה בעלת 3 רגליים ,מחלפות ראשה – נחשים,"כך שכל המביט בה הופך למתאבן עפ"י המיתולוגיה".

מספר תושבים: מעל 5 מליון.
 
שפה:
דיאלקט של השפה האיטלקית שקלט מילים רבות משפות של עמים כובשים ששהו באי.
דת: הכנסייה הקתולית שמרכזה בוותיקן.

כלכלה:
בעיקר גידולי חקלאות, מטעי זיתים כרמים והדרים במישורים שלאורך החוף, גידולי דגנים בפנים האי, דייג, מחצבים, תיירות.

מבנה גאוגרפי:
אי הררי מוקף רצועת חוף ומישור פורה בסמוך אליה, יערות והרים גבוהים בחלקו הצפוני של האי, רמה הררית וצחיחה תופשת את חלקו המרכזי של האי. הנקודה הגבוהה ביותר באי הינה פסגת האטנה, הר הגעש הגדול ביותר באירופה. גובה ההר 3340 מטר, בפסגתו נמצאים שני לועות געש פעילים.
ההתפרצות האחרונה היתה באפריל השנה 2012 .

עיר הבירה: פאלרמו.

מוקדי תיירות: פאלרמו, טאורמינה, אגריג'נטו, סיראקוזה,אריצה , מונריאלה, צ'פאלו, הר אטנה, האיים האיאולים.

היסטוריה
מאז ימי קדם היתה סיציליה נקודת ציון חשובה בים התיכון בשל המיקום האסטרטגי - הקירבה לחצי האי האיטלקי היה האי מטרה להשתלטות של עמי האזור מאז ימי קדם.
האי עשיר בשרידי ארכיאולוגיה, תרבות ואמנות ,אורחות חיים ומנהגים שהם מורשת התרבויות הרבות של עמים רבים שהותירו את חותמם ושרידיהם בסיציליה. התושבים הראשונים הגיעו לאי מאיטליה עצמה.
החל מהמאה השמינית לפני הספירה החלו פלישות עמים זרים לאי תחילה הגיעו היוונים ולוחמי קרתגו יריביהם לוחמי קרתגו ייסדו מושבות בחלקו המערבי של האי ואילו היוונים בנו ערים גדולות ולאט לאט השתלטו על כל האי.
במאה השלישית לפני הספירה נכבשה כל סיציליה והפכה לפרובינציה רומאית בניגוד ליוונים שבנו באי ערים משגשגות אשר התחרו אף באתונה עצמה הרי שהרומאים ניצלו ובזזו את האי ואף הפסידו את חלקו לתקופות ארוכות לטובת הברברים שפלשו לכל איטליה.
החל מאמצע המאה השישית לספירה נשלטה סיציליה ע"י הביזנטים וידע ה תקופה ארוכה של שגשוג ופריחה כלכלית ותרבותית.
במאה האחת עשר לספירה נכבש האי על ידי "אנשי הצפון" הנורמנים אשר יסדו שם ממלכה שבירתה היתה פאלרמו והיא נחשבה למעצמה רבת השפעה פוליטית ותרבותית במרחב המדיני של אותה תקופה.
בתחילת המאה השלוש עשרה עבר השלטון לשושלת בית ארגון מספרד. באותה תקופה אוחדה סיציליה עם ממלכת נאפולי. השליטים הבאים היו מבית הבורבונים אשר שלטו בנאפולי בעקבות נישואים דיפלומטים עם שושלת אראגון הספרדית.

בשנת 1860 כשאחריו צועדים אלף לוחמים פלש לאי גריבלדי אשר איחד תחת שלטון מרכזי את כל דרום איטליה. לאחר איחוד איטליה סבלה סיציליה במשך שנים רבות מהזנחת השלטון המרכזי כפי שקרה לכל דרום איטליה, במלחמת העולם השניה התחילה הפלישה של בנות הברית לאיטליה דרך סיציליה הגרמנים גורשו משם, ואין ספור אגדות וסיפורים נרקמו סביב עזרת אנשי המאפיה הסיציליאנית אשר חלקם חיו בארצות הברית, ועזרתם לבנות הברית בפלישה המפורסמת לאי ולאיטליה כולה.
לאחר מלחמת העולם השניה קיבל השלטון המקומי של סיציליה סמכויות נרחבות.
עד עתה קימת באי מעין מדינה בתוך מדינה.


על הספר - "חצות בסיציליה"
להבנת ההיסטוריה של האי במאה העשרים תולדות וקורות המאפייה הסיציליאנית, והקשר להיסטוריה הפוליטית של כלל איטליה מומלץ לקרוא את ספרו של פיטר רוב, עיתונאי אוסטרלי אשר התגורר שנים רבות באזור, "חצות בסיציליה".

אקלים
מזג האוויר בסיציליה ים תיכוני. הקיץ חם. החופים הרבים המזמינים לרחצה, ההרים צחיחים מאד בעונת הקיץ. החורף קריר וגשום לאורך החוף, קר יותר בהרים ,פסגת האטנה מושלגת בחורף.

מתי לבקר
מומלץ לבקר בעונות הסתיו והאביב אז ניתן להנות ממזג אוויר נעים המאפשר טיול מקיף באי.
הקיץ החם מתאים לחופשות נופש בווילות להשכרה, בחוות איכרים או במלונות נופש.

סוג חופשה
יש מי שיגיע לסיציליה ויבחר להתמקם באחד ממועדוני הנופש הנמכרים על ידי סוכני הנסיעות בארץ, להנות מהחופש, החופים המקסימים והאוכל המצויין, עם שפע פעילויות במקום.
בתקופת הקיץ ניתן לקנות מהספקים הישראלים דרך סוכן הנסיעות חבילות נופש הכוללות טיסה ומלון , טיסה ורכב שכור או את כל שלושת המרכיבים.

הספקים הישראלים מציעים בקיץ מבחר חופשות במועדוני נופש בהם הכל כלול במחיר החבילה, כולל פעילויות נופש מגוונות.
עונות הסתיו והאביב מתאימות ביותר למטיילים המעדיפים טיול מקיף יותר באי, אז כדאי לטייל באופן עצמאי או בטיול מאורגן במשך כשבוע באזורים הרבים של האי אשר ספון באוצרות תיירות:
אתרים ארכיאולוגים והסטורים, אוצרות אומנות ופולקלור, נופים קסומים ועוד…

איך להגיע
ניתן לטוס מהארץ לכל יעד באיטליה אליו מגיעות טיסות מישראל ומשם בטיסת המשך להגיע לאחד משני נמלי התעופה של סיציליה: פאלרמו וקטניה.
ניתן להגיע לאי ברכב, מנאפולי נסיעה של כ 8 שעות עלה אוטוסטרדה הדרומית עד לנמל המעבורות בקצה המגף האיטלקי ברג'יו די קאלבריה, שם ניתן לחצות במעבורת עם רכב את מיצרי מסינה בואך לעיר מסינה היושבת ליד האוטוסטרדה המקיפה את חלקו הגדול של האי.
ניתן להגיע לאי במעבורות היוצאות מנמל גנואה בצפון איטליה (כ 7 שעות) או מנמל נאפולי בדרום (כ-5 שעות).
בעונת הקיץ בלבד ניתן לטוס בטיסות צ'ארטר של חברות ישראליות מנתב"ג ישירות לסיציליה , לשדה התעופה בערים פאלרמו או קאטניה. ניתן להגיע לאי ברכבת מרומא בנסיעה ארוכה של מעל 12 שעות.

תחבורה מקומית
המטייל העצמאי יעדיף רכב שכור אותו ניתן לקבל בערים המרכזיות או להגיע איתו מאיטליה.
קיימת תחבורה ציבורית בין אתרי התיירות ובין אזורי הכפרים.
מספר אוטוסטרדות חדשות מקיפות וחוצות את האי.

דברים ומקומות - לראות ולעשות
פאלרמו
בירת סיציליה ועיר הנמל המרכזית.  פלרמו היא העיר המרתקת והמעניינת ביותר בסיציליה.
צורתה מזכירה קונכייה ומכאן שמה שפרושו: קונכיית הזהב.
למרות ההזנחה הרבה בחלקים רבים של העיר אשר הופצצה קשות ונהרסה בזמן מלחמת העולם השניה, עדיין ניתן להבחין ביופיה המדהים, על אוצרות האומנות והארכיטקטורה.
למהלך ברובע העתיק של העיר נדמה כי הזמן עצר מלכת וכי הוא צועד במוזאון של תקופות היסטוריות שונות.
אסור להחמיץ טיול ברובע העתיק בו כיכרות, ארמונות כנסיות וגנים שהביקור בהם חובה.
ביקור מרתק המתאים לשעות הבוקר המוקדמות או לארוחת צהריים הוא ביקור בשוק הוו'אצ'ריה המפורסם בהקשר למאפייה הסיציליאנית.

לינה באזור פלרמו
עם רדת החשכה, עוברים חיי הלילה של האזור לכפרי הדיגים מסביב לעיר שם ניתן להתענג על אוכל ויין מצוינים באוירה פסטורלית.
מומלץ להתגורר באחד מכפרי הדיגים הפזורים לאורך החוף באזור סנטה פלאביה, במרחק כ 10 ק"מ מזרחית לפלרמו.

מונריאלה - Monreale
מראה פנורמי יפה של "קונכיית הזהב" - המפרץ בו שוכנת פאלרמו. קתדרלה מעניינת מהמאה ה12.

פיאצה ארמרינה
שרידי ווילה מפוארת מהתקופה הרומאית. "וילה רומאנה דל קאזאלה".פסיפסים רבים אשר נשמרו במצב מעולה.

אנה
נמצאת במרכז האי בגובה 942 מטר ,מכונה "יפת הנוף של סיציליה". תצפית מקסימה על מרכז האי ממרומי העיירה בסמוך למבצר.

מארסאלה
העיר הנמצאת בנקודה המערבית ביותר בא הינה מרכז יקבי יין המארסאלה המפורסם בעולם כולו.

סג'סטה
פארק ארכיאולוגי בו חורבות מקדש יווני ותיאטרון הלניסטי אשר
נותרו מאחת הערים היוונית החשובות ביותר בעולם העתיק.

הר אטנה
הר הגעש הגדול ביותר באירופה. פסגת ההר בגובה 335 מטר ולו שני לועות פעילים. ניתן להגיע ברכב עד למרגלות פסגותיו ואז להמשיך ברכבל המוביל לפסגה. כל האזור מכוסה אדמת בזלת שחורה וצמחיה, הביקור במקום חובה.
 
אגריג'נטו     
אין הרבה מראות אשר ישוו ביופיים לזריחה ולשקיעה באזור זה המכונה "עמק המקדשים".
על גבעה מול הים נותרו שרידי מקדשים מהמושבה היוונית של המאה החמישית לפני הספירה
 

הר אטנה
הר הגעש הגדול ביותר באירופה. פסגת ההר בגובה 335 מטר ולו שני לועות פעילים. ניתן להגיע ברכב עד למרגלות פסגותיו ואז להמשיך ברכבל המוביל לפסגה. כל האזור מכוסה אדמת בזלת שחורה וצמחיה, הביקור במקום חובה.
                                                                                                            

סיראקוזה
עיר הולדתו של ארכימדס.
שרידי עיר יוונית ורומית מהיפות והמפורסמות ביותר בעולם העתיק, אשר התחרתה ביופייה עם אתונה עצמה. נותרו ממנה תאטרון יווני, אמפיתאטרון רומי, קטקומבות והקריפטה "סן מרציאנו"- מבנה הכנסייה הראשונה בסיציליה.
באזור העיר העתיקה מימי הביניים "אורטיג'יה" שרידים רבים מתקופת הבארוק, כיכרות, ארמונות וקתדרלה.

טאורמינה
עיר הנופש הפופולרית ביותר באי. נחשבת לאחד ממקומות הנופש היפים בעולם. העיר נמצאת על צוק גבוהה מעל הים. היא בנויה כעיר גנים המשקיפה לים ולהר האטנה כאחד.

צ'פאלו
עיירת דיגים קטנה אך מרהיבה ביופיה שוכנת בחוף הצפוני של האי. במקום קתדרלה נורמנית מרהיבה ביופיה מימי הביניים.

האיים האאולים – איי הרוחות
מעיר הנמל מילאצו, אשר בחוף הצפוני,יוצאות מעברות לקבוצת האיים האיאולים, שבעה איים שהם סלעים וולקנים והרי געש.

סגולות המרפא של זרמים תת מימים בהם גפרית מהרי הגעש, הים כחולים וצלולים באופן מיוחד, נופים פראיים בהם אדמה וסלעים בצבעים שונים, חורש ים תיכוני מתערבב עם סלעי בזלת ועם שרידי לבה לבנה במיוחד, אקלים נעים, חופי רחצה נפלאים, כל זה הופך את האיים למקום חופשה רגועה במיוחד.
בשייט בין האיים ניתן לראות את עננת העשן הנמצאת באופן קבוע מעל האי סטרומבולי בו עדיין קיים הר געש פעיל.
האי ליפארי הינו הגדול, המיושב והמעניין ביותר. באי מספר רב של בתי מלון מסוגים שונים. האי וולקאנו העניק את שמו לתופעה הוולקנית האוניברסאלית ,האי פאנאריאה כמו גם סטרומבולי מושכים את חוג הסילון העולמי.
האי הרומנטי ביותר הוא האי סלינה, באי זה צולם הסרט האיטלקי הידוע "הדוור", מספר קטן ביותר של תושבים גר כאן ,ועוסק בגידול ענבי יין ה-מלואסייה.

פארק נאברודי
דרך מקורית להכיר את סיציליה ותושביה, על אורך חייהם ומסורתם היא להתגורר באזור פארק נאברודי הנמצא בחלקו הצפון מזרחי של האי.
באזור הרבה כפרים קטנים וציוריים בהם ניתן לחוש באורך החיים האיטי והרגוע, לאכול מאכלים כפריים מצוינים במסעדות מקומיות מעולות( כולן מצויינות) ולתפוש שלווה.
מאזור הפארק כדאי להגיע להר אטנה בדרך פחות מקובלת אך מעניינת ועוצרת נשימה ביופיה.

היכן ללון
המגוון גדול ושווה לכל כיס, החל מבתי מלון מפוארים ועד לווילות, חוות איכרים. אם מגיעים לטיול עם מסלול מקיף כדאי להתרכז בשניים עד שלושה בתי מלון ומהם לצאת לטיולים.
לאורך החופים קימים הרבה כפרי דיגים שחלקם הפכו לעירות נופש ציוריות בהן כדאי לשהות על מנת לשלב מנוחה ומרגוע בסיום ימי הטיול.

מסלולי טיול
סוף שבוע:
כדאי להתרכז באחד מהאזורים: פאלרמו וסביבתה או איזור טאורמינה והר האטנה. בכל אחד מהאזורים הללו ניתן למצא מלונות נופש ברמות איכסון שונות.

חמישה עד שמונה ימים:
סיור מקיף באי הכולל את כל חלקיו. החל מפאלרמו דרך מונריאלה, סגאסטה, לאורך החופים עד לאגריג'נטו,משם למפרץ סירקוזה, לקטניה, להר אטנה, משם לטאורמינה, בהמשך דרך מסינה לחוף הצפוני ממנו מומלץ ביותר להמשיך בשיט לאיים האיאוליים  ובחזרה לאורך החוף הצפוני חזרה לפאלרמו או טאורמינה (וגם ההיפך).
מסלול זה מקיף את האי כולו ומאפשר להתעכב בכל המקומות המענינים באי לצורך כך מסלול זה יתפרס על פני 8 ימים.

אוכל
האוכל הסיציליאני ספוג השפעות רבות של עמים רבים ושונים ששלטו באזור במשך דורות רבים ולפיכך שמו הולך לפניו והמטבח הסיציליאני מככב במטבחי איטליה. עירוב של אוכל האיטלקי מסורתי משופע בהשפעות ערביות וים תיכוניות.
האי מבורך בחומרי גלם משובחים מאד, החל מהדגה ועד לירקות ולפירות והמוצרים המופקים מהם.
מומלץ לאכול במסעדות המקומיות העממיות בהן האוכל זול, טרי ומורכב ממוצרי מזון מקומיים.
ריבוי הטעמים והצבעוניות הופכים את הארוחה לחוויה אדירה.
מבין המאכלים המפורסמים האופיניים לאזור: קפונטה - Caponata: סלט בו מככבים חצילים, סלרי, זיתים וצלפים. מקרוני קון לה סרדה – Pasta con Sarda: מקרוני עם רוטב המורכב מסרדינים צנוברים, שמן זית וצמחי תבלין.
עוף או בשר עגל על-לה מרסאלה: מבושל ביין המרסאלה המקומי המתקתק.  קוסקוס,בגירסא מקומית, ייחודית למאכל הקוסקוס,במקום בשר מככבים הדגים: טונה, דג חרב, אנשובי.  מבחר וריאציות של מרקי דגים, פיצות עם פירות ים.
קנולי -
Canoli: מאפה בצורת גליל עם מילוי גבינת ריקוטה מתוקה.   
מרציפן ו/או הממתקים: פירות מסוכרים, הקסטה המקומית: במקור – גלידה בלחמניה (כן זו לא בדיחה) ו/או עוגת קרם קפואה עם גבינה, שקדים ופירות.
הגלידה המקומית במבחר טעמים, האגדה מספרת כי הגלידה הראשונה בעולם מוצאה מהכפרים למרגלות הר האטנה לשם הובא שלג מההר ועורבבו בו טעמים שונים למאכל.
בבוקר במקום קפה נוהגים המקומיים לפתוח את יומם עם כוס משקה הגראניטה: קרח כתוש וממותק (ברד)בטעם תות, לימון או קפה.
היינות המיוצרים באי תפשו מקום של כבוד בעולם היין האיטלקי. הבולטים שבהם הם יינות הקינוח
הפסיטו מהאי פנטלריה ,יין מארסאלה המפורסם ,יין שקדים, ויין מלוואסיה מהאי ים הליפארים.

מתכון לפסטה סיציליאנית - Pasta con la sarda
פסטה זו מיצגת בעיני את כל צבעי וריחות סיציליה מהים והיבשה, מתכון קלאסי עתיק מהמטבח של סיציליה, מתכון קצת מסובך אך בהחלט שווה את המאמץ.
מצרכים:
500 ג' פסטה
800 ג' סרדינים טריים נקיים מעצמות.
כף גרעיני שומר
קופסה קטנה של פילה אנשובי
בצל
100 ג' לחם פרוס ללא החלק הקשה
4 גבעולי זעפרן
50 ג' צנובר
100 ג' שקדים קלויים
½ כוס פרורי לחם
שמן זית
מלח ופלפל שחור
הכנה:
1. רוטב בצל:
- לקצוץ את הבצל קטן ולטגן עד שיוזהב קלות בשמן זית
- להוסיף לטיגון את הצנוברים
- להוסיף לטיגון את השקדים והאנשובי (אם יש צורך להוסיף עוד מעט שמן)
- להמיס את הזעפרן בשתי כפות מים פושרים ולהוסיף למחבת.
2. הכנת הסרדינים:
- לתבל את הסרדינים בגרעיני השומר מלח והפלפל.
( את עודפי השומר להוסיף לרוטב המתבשל במחבת).
- לטגן את הסרדינים בשמן עמוק ולהניח אותם בתחתית קערה חסינת חום.
- לפזר מעל הסרדינים פרורי לחם.
3. הכנת הפסטה:
את הפסטה מבשלים במים וכאשר היא מוכנה מעבירים למחבת עם רוטב הבצל לדקה נוספת.
שופכים את הפסטה על הסרדינים ומעליה מסדרים את פרוסות הלחם
מכניסים לתנור חם לעשר דקות מוציאים והופכים את הקערה על צלחת הגשה ומגישים.
פסטה זו טעימה גם קרה.

פסטיבלים
מחצית ראשונה של פברואר: פסטיבל פריחת השקד באגריג'נטו שווקי אמנות ומצעדים.
40 יום לפני חג הפסחא: במקומות רבים באי מתקיימות חגיגות בסגנון המרדי גרא, תהלוכות, תחפושות, דוכני מזון ועוד.
שלושת הימים הראשונים בחודש מאי: פסטיבל המרכבות בטאורמינה.
מחצית ראשונה של מאי: פסטיבל אביב במקומות שונים.
תחילת יולי: פסטיבל סרטים בינלאומי בפאלרמו.

קניות
כלי קרמיקה, דברי עור, מוצרי מזון: שמן זית, ממרחי זיתים, יין.
ספרים מומלצים לתכנון טיול באי
MICHELIN GREEN GUIDE TO SICILY
SICILY; THE ROUGH GUIDE
כתובת אינטרנט שימושית -
www.bestofsicily.com

מאת: רוני טיטו



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה