יום שני, 28 במאי 2012

אודות אסיזי – Assisi עירו של פרנציסקוס הקדוש


קורות חייו של פרנציסקוס ,הקדוש היחפן והסגפן מתוארים ב- 28 ציורי קיר מדהימים
בבזיליקה על שמו ...זאת רק סיבה אחת לבקר בעירו – אסיזי.

הוא נולד ב- 1182 למשפחת סוחרים עשירה מאוד, וסומן על ידי אביו כיורש מובטח. אבל, פרנציסקוס מאסיזי בכלל חלם להיות אביר, ולכן הצטרף בצעירותו למלחמה של עירו אסיזי כנגד שכנתה פרוג'ה.
הוא נפל בשבי ,וישב בכלא שנה תמימה. כשהשתחרר נטש את שדות הקרב חולה ושברירי וככזה נותר כל ימיו ,פרנציסקוס הרגיש קרבה גוברת והולכת בינו לבין האלוהים, באחד ממסעותיו הרגליים באזור אסיזי, הגיע אל כנסייה חרבה , בהתלהבות רגעית מכר את כל הבדים אשר ביקש ממנו אביו למכור באחת הערים השכנות וביקש לתת את הרווח לנזיר אשר שיפץ את הכנסייה. הנזיר סירב לקבל את הכסף, אולם אביו של פרנציסקוס לא סלח לו ונידה אותו. פרנציסקוס ביקש את חסות הבישוף המקומי מפני אביו ומאז נפרשה עליו חסות הכנסייה.

על פי אגדה אחרת פרנציסקוס שמע במקום את מילותיו של ישו המצווה על תלמידיו לעזוב את ביתם ולנטוש את רכושם. בכל מקרה, כשהאב חובב המזומנים שמע את הסיפור המשונה הזה הוא נידה את בנו מהמשפחה. זו היתה נקודת המפנה בחייו של בן התפנוקים. פרנציסקוס מרד בכל אותם הערכים שספג בבית: עושר, קניין והדוניזם ואסף סביבו חבורת חסידים שמהם תבע לחיות באורח חיים ספגני.

במובנים רבים, במהלך המאה ה-13 ייסד פרנציסקוס את מפלגת הירוקים הראשונה בהיסטוריה. הוא הטיף לשמירה על בעלי החיים והטבע, אסר על חסידיו לאכול חיות ובשעות הפנאי אף נהג לשאת דברי קודש באוזני הציפורים...
הוא וחסידיו נהלו אורח חיים נזירי במיוחד :הם כפו על עצמם צומות ותעניות,קיבצו נדבות במכוון,ישנו בתנאים מחרידים, הסתובבו יחפנים לגמרי ובזו לרכוש הפרטי. הכנסייה שסבלה באותה תקופה מדימוי מוצדק של גוף מושחת ובזבזני העדיפה בצדק לא להתעמת עם חבורת היחפנים שהפכה לפופולרית באותם ימים והכירה במסדרו כמסדר עצמאי – מסדר "האחים הקטנים" אשר נודע לאחר מכן בשם מסדר הפרנציסקנים .שנתיים לפני מותו היה פרנציסקוס הקדוש, לאדם הראשון בהיסטוריה לחוות את פצעי הסטיגמטה – בעת תענית ארוכה, חווה הנזיר התגלות שבעקבותיה התגלו בגופו פצעים שדמו לחלק מפצעיו של ישו הצלוב – פצעי המסמרים בכפות הידיים, ופצע מדמם בחזהו, הללו הוכרו בתולדות הכנסייה כסימני הסטיגמטה – דימומי הצליבה של ישו. 

מת כאביון בגיל 44 (ב-3 באוקטובר 1226) בבקתה קטנה באסיזי. בצוואתו ביקש כי עם מותו ישכיבו אותו על הרצפה של מנת שימות בעליבות מוחלטת, ללא טקסים מיוחדים או גינוני אבל.
לאחר מותו הפך מסדר הפרנציסקנים שהקים לאחת התנועות החזקות ביותר בנצרות. הפרנציסקנים פנו לאוכלוסיות העממיות והעניות שהתקבצו בערים והשפיעו על אומנות התקופה ובעיקר על בנייתן של כנסיות ענק המיועדות לקהל רב.

על מנת להכיר מקרוב את מורשתו של מחולל המסדר הזה חובה לבקר בעירו – אסיזי שבלב חבל אומבריה (גובל עם טוסקנה) במרכז איטליה. העיר שוכנת על מורדות הר סובזיו , בת 25 אלף תושבים עיר ימי ביניים שיכולה בבטחה לשמש תפאורה לסרט... אסיזי מרוחקת כשעתיים נסיעה מרומא (צפון צפון מזרח).

הבזיליקה באסיזי, צילום: www.italia.it
האתר המרכזי באסיזי הוא באופן טבעי – הקתדרלה שבבנייתה הוחל זמן קצר לאחר מותו של פרנציסקוס. עם סיום הבנייה הוזמנו ציירים מרחבי איטליה לעטר את קירותיה והבניין הפך לאוצר אומנותי המייצג את מיטב אסכולות הציור האיטלקי בסוף המאה ה-13 ותחילת המאה ה- 14 . ספק אם פרנציסקוס היה שבע רצון מהמבנה הענק  והמפואר הזה.

הבזיליקה מורכבת משתי כנסיות שהוקמו זו על גבי זו בסגנון יוצא דופן. בתוך הבזיליקה שוכנת אחת מעבודות האומנות החשובות ביותר בהיסטוריה. מדובר ב- 28 ציורי קיר אדירי ממדים שבהם מתוארים קורות חייו של פרנציסקוס. נמצאים בו תיאורים של הניסים שחולל, חזיונותיו השונים ויחסו המורכב אל הטבע. ציורי הקיר זכו להוקרה רבה כיוון שנחשבו לאחד ממבשריו המובהקים של הרנסנס.

במשך מאות בשנים ייחסו חוקרים איטלקיים את הציורים לג'וטו די בונדונה. חוקרים אלו הסתמכו בקביעתם על ספרו של ג'ורג'יו וזארי "חיי הציירים והפסלים המפורסמים ביותר" ששייך את הציורים לג'וטו ,אולם חוקרים מחוץ לאיטליה שהשוו את הציורים לעבודות אחרות של ג'וטו משוכנעים שלא הוא עומד מאחורי יצירה זו. הויכוח נמשך בעצם עד יומנו אנו...

ב- 1997 פקד גל של רעידות אדמה את אומבריה והבזיליקה העליונה נפגעה קשות. במשך שנים עמלו על שחזור המבנה וציורי הקיר. גם בבזיליקה התחתונה יש ציורי קיר רבים המפורסם שבהם מתאר את פרנציסקוס מטיף לציפורים, פרי עבודתו של אומן בלתי ידוע המכונה המאסטרו של סן פרנצסקו.
בתחתית הכנסייה שוכן קברו של פרנציסקוס ולצדו בגדיו המסמורטטים וחפציו הבלויים של האדון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה