יום שבת, 21 באפריל 2012

ההיסטוריה של הקפה


סיפורו של הקפה שזור היטב בהיסטוריה של המזה"ת ואירופה, סיפורו מתרחש על רקע של התפתחות  מעין דת חדשה, היוצרת  אימפריות והתמוטטותן ,על רקע של מלחמות דת ותרבות ועל רקע תחילתו של "העולם החדש".
קשה מאוד לקבוע באיזו מאה בדיוק התגלה הקפה לראשונה וגם בעניין מי גילה את הקפה, ישנם טוענים רבים לכתר ,מקור הקפה ,מיוחס לתימן ואתיופיה.

קשה לאמור מי הופיע על פני  האדמה קודם, האדם או הקפה. האגדה הקדומה ביותר הקשורה בגילוי "הזהב המעורר" מספרת על רועה העיזים "קלדי" שרעה את צאנו במישורים העליונים של אתיופיה. אותו קלדי הבחין בתופעה מוזרה – העיזים שלו הפכו עליזות במיוחד לאחר שאכלו עלים ופירות מצמח מסוים. הוא החליט לנסות את הצמח בעצמו וגילה שהוא נמלא מרץ ועירנות לאחר אכילתו. קלדי לקח את "דובדבני הקסמים" למנזר סמוך ,אב המנזר חשב שהפרי הוא פרי השטן וזרק את הדובדבנים לאש. מעשה זה שחרר את הארומה החושנית מהפירות והנזירים הצילו את הפירות מהאש ולמדו כיצד להפיק משקה מהפולים. הנזירים ראו בקפה מתנה מאלוהים היות שעזר להם להישאר ערים בזמן התפילות.

קפה להוונה, פיאצה סן מרקו ונציה צילום: קלריטה / Clarita
אגדה שניה היא בעלת קונוטציות שמימיות ישירות – המלאך הראשי גבריאל בא לעזרת מוחמד הנביא שהשינה עמדה להכריע אותו ע"י כך  שהביא לו קפה משמיים . אחרי כמה לגימות הרגיש מוחמד כה עירני שהיה יכול להפיל 40 גברים מעל סוסיהם ולשמח 40 נשים...

עדויות היסטוריות של ממש מתחילות במאה ה- 10 כשהערבים גילו הכיצד להרתיח מים הם למדו להכין קפה כחליטה , אולם החליטה היתה מבוססת על הרתחת פולים ירוקים ומן הסתם לא הייתה ערבה לחיך...
הרפואה הערבית דאז תרמה אף היא את תרומתה עם אישור השימוש בקפה כמעין תרופה. לאחר גילוי תהליך הקלייה הפך הקפה במהירות למשקה פופולרי ברחבי העולם המוסלמי ובאזורים שנכבשו ע"י הערבים. הקפה הועבר ע"י סוחרים ערביים מאתיופיה דרך עדן לתימן , שם הוא גדל בכמויות גדולות כדי לספק את הביקוש לצריכתו בעולם הערבי. מידת הפופולריות שלו עלתה הודות לעובדה שצריכת אלבוהול אינה מותרת ע"י הקוראן, לפיכך הקפה הפך למשק ביתי וכן שתו אותו ב- "קהווה קהנה" (הגרסה המוקדמת לבתי קפה) שם אף נהגו להקשיב למוסיקה ,לשחק משחקי מזל ולדבר על נושאים שונים...

גם בחיי המשפחה שיחק הקפה תפקיד חשוב, בהתחלה נהגו בו בחשדנות, לא בגלל טעמו אלא עקב האפקט הממריץ של בעליהם, לאחר מכן למדו גם הן את יתרונותיו.
השימוש בקפה התפשט לא רק  ברחבי השטחים הערביים אלא גם לשטחים כבושים ע"י הערבים כמו : הבלקאן, ספרד, הודו, צפון אפריקה וטורקיה.
האימפריה  העותומנית בשיא כוחה, הרחיבה את גבולותיה, כוחה ותרבותה לאורך הבלקאן ולאורך הגבול הצפוני של אפריקה במאה ה- 16 ,תוך שהיא מביאה איתה מנהגים תרבותיים שביניהם גם בית הקפה התורכי שהפך להיות מוסד תרבותי של ממש.
הקפה הגיע  לקונסטנטינופול מקהיר בשנת 1517 תוך שהוא נע במהירות דרך דמשק שם קמו בתי הקפה המפורסמים עם שמות כמו : "קפה הורדים" ו- "קפה של שער הגאולה".

בקונסטנטינופול היו טרקלינים מכובדים, שהיו מיועדים לעשירים ומלומדים, אך היו גם בתי קפה לעשירים פחות. אנשי הדת  הבחינו למורת רוחם הרבה, שבעוד בתי הקפה היו מלאים מפה לפה, המסגדים התרוקנו. נסיונותיהם של אנשי דת קנאים לאסור את שתיית הקפה מאחר ולדעתם הוא  דומה בהשפעתו לאלכוהול ותלונותיהם של הרשויות הדתיות מצאו אוזן קשבת אצל הוזיר הגדול ,אשר חשד שמקומות אלו יהפכו קרקע פורייה למרידות ואכן איסור זמני על שתייתו גרמו למהומות בעיר מכה בתחילת המאה ה-16. מכל מקום, מאחר והקפה היה משקה נפוץ ביותר באותה תקופה לא ניתן היה לאסור השמוש בו מכורח צו דתי.

שגרירים ,סוחרים והרפתקנים אירופאיים אשר טיילו ברחבי האימפריה העותומנית , נחשפו לקפה, אך בתקופה ,אך בתקופה זו, אפילו להשתייך לזרם הלא נכון בנצרות, היה עלול להסתיים בעונש מוות ולכן לא השתרש מנהג שתיית הקפה באירופה מפחד להיחשד כעוסקים במלאכות פגניות או במנהגים אסלאמיים – רחמנא ליצלן.

ההיסטוריוניים מסכימים בד"כ על 1615 כתאריך הראשון של ייבוא הקפה לאירופה ע"י הוונציאנים אלה ניצלו
את קשריהם הטובים עם הערבים שעדיין היה בידיהם המונופול על הקפה בתחילה השתמשו בו למטרות
רפואיות אבל מהר מאוד כפי הנראה כבר בשנת 1624 למדו הוונציאנים כיצד לקלות את הפולים ולהכין את
 המשקה   
הארומטי וכך למשך כמעט מאה שלמה ,עד לראשית המאה ה-18 ניסו הוונציאנים להחזיק במונופול של
המסחר בקפה. להם שמור הקרדיט על היותם הראשונים שייבאו קפה מארצות ערב והציגו אותו לפני אירופה
מה שהביא את איטליה דהיום להיות אימפרית קפה היא העובדה שבשנת 1901 ייצרו בה את מכונת
האספרסו הראשונה ע"י באזרה ואת מכונות הקלייה מאות שנים לפני כן...
  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה