יום שלישי, 10 באוגוסט 2010

לכל אחת ואחד יש את הסיציליה שלו..

"סיציליה גרמה ועודה גורמת לאנשים לא רצויים לחוש רצויים ומוזמנים, לאנשים זניחים לחוש חשובים ובעלי ערך ולאנשים חסרי כיוון ומטרה להאמין כי ניתן אף לחיות באמת... ללא מטרה מובהקת ורצינית בחיים..." קשה שלא לתת את הדעת על האי הגדול, הפורה והמאוכלס שבאיי הים התיכון, סיציליה (קרי, סיצ'יליה) אי הקיקלופים (מהמיתלוגיה היוונית) בעלי העין האחת. האי המשולש (טרינאקיה) עפ"י המיתולוגיה הרומית מאופיין בצורת מדוזה בעלת 3 רגליים כאשר כל המתבונן בה הופך למאובן.
האי שנתן לעולם את השם וולקאנו המסביר את תופעת ההתפרצות של הרי הגעש, על שמו של אל האש הרומי – וולקאן, האי שבמחיצתו הרי געש פעילים כדוגמת האתנה והסטרומבולי ואפילו וולקאנו...
האי המפורסם בעולם בדייג הטונה ,כשדגי הטונה מגיעים בלהקות אדירות מהאוקינוס וכל זה על מנת להטיל את ביציהם בחופיו המערביים של האי .
האי שקנה את פרסומו בעולם בימים עברו בשל מרבצי המלח ,משאב יקר ונדיר בימים ההם, האי שמייצר 20% מתפוקת היין באיטליה כולה ומתחיל אט אט לפתח שווקים בעולם בזכות היין שמשתדרג עם השנים באיכותו, האי שמפורסם בזכות יין המרסאלה הייחודי שנרקח בעיר מרסאלה בצפון מערב האי במאה ה-18.
האי ששמש לאורך הדורות גשר בין המערב למזרח והיווה קרש קפיצה נוח מחד לצפון אפריקה בזכות היותו קרוב עד כדי 145 ק"מ מחופי טוניסיה ומאידך גיסא לארץ המגף דרך מיצר מסינה המרוחק 3 ק"מ בלבד מחבל קלאבריה.
בשל כך נוצר באי כור היתוך של תרבויות בזכות המתיישבים ,סוחרים ואף כובשים שחשקו באי זה משחר ההיסטוריה, מה שגרם לה לעושר תרבותי חסר תקדים: בזכות המקדשים המעטרים אותה ,עדות לעברה היווני, הפסיפסים המרהיבים מתקופת רומי הקדומה ומהתקופה הביזאנטית,עיירות הבנויות בסגנון בארוק, ובעיקר מורשת נורמאנית חסרת תקדים שהתפתחה במרוצת המאה ה-11 והשכילה למזג לתוכה הרבה ממורשת המזרח המפוארת.
סיציליה הביאה לעולם את ארכימדס ,בליני, למפדוזה ,ליאונרד שאשא ואת דון קורלאונה כן יש מקום כזה בלב האי.
הקסאטה והקנולי נרקחו כאן ,הקפה לדעת רבים הוא המשובח ביותר באיטליה ואיך לא האוכל שאפילו האיטלקים בצפון מודים שהמטבח הסיציליאני הוא המשובח ביותר באיטליה.
סיצ'יליה (אגב יש להגיד צ'י ולא צי)הינה חלק בלתי נפרד מדרומה של איטליה ה "מדזו ג'ורנו" עם כל המשתמע מכך ,שיעורי אבטלה חסרי תקדים ביחס לצפון איטליה, נחשלות טכנולוגית ,מעמד סוציו אקנומי נמוך באופן יחסי כמובן ,אבל הכנסת אורחים ברמה מעוררת כבוד ולכן כל תייר שמזדמן מרגיש עד כמה הוא רצוי . 
עלמות החן הסיציליאניות שכל המתבונן בהן יותר מידי מסתבך במפגש עם משפחתן (בדומה לסמל המדוזה) האי שבו שמירה על ערכי הכבוד הינו ערך עליון במחוז אוטונומי זה.
בקיצור, חשוב שנדע ,טיול לסיצ'יליה הוא אינו ספיח או נדבך לעוד טיול לאיטליה כח אם מסע בפני עצמו – עליה לרגל המבטיחה חוויה תרבותית בלתי נשכחת.
ואסיים בדברי הסופר הנודע ג'וזפה תומאסי די למפדוזה כותב "הברדלס" .
"לישון בקשה סיצ'יליה ,על אף כל הקריאות להתעורר ,כי למה זה תשמע להם והיא עצמה עשירה היא,חכמה היא, תרבותית היא, ישרה היא, נערצת על הכל והכל מקנאים בה ובמילה אחת – היא מושלמת?!
או כדברי גתה "לראות את איטליה בלי סיצ'יליה זה לא לראות את איטליה בכלל".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה