יום ראשון, 6 במאי 2012

כנסיית Gesu (ישו) – רומא


כנסיית ישו, היא כנסיית האם המרהיבה של הישועים ברומא והיא נבנתה ע"י ויניולה (Vignola) ב- 1568 בסגנון האופיני לכנסיות הקונטרה – רפורמציה.
פנים הכנסיה המרווח מתאים מעין כמוהו להטפות ודרשות בנוי בצורת צלב לטיני ומעוטר בשפע בארוקי... על הכיפה מתארים ציורי הקיר של באציקיה את נצחון שם ישו (1679) קאפלה די אסטאיניאציו (אולם הרוחב הצפוני) שבה קבור איגנאציוס מלויולה – מייסד המסדר הישועי, היא יצירתו (1696-1700) של האח הישועי אנדריאה פוזו והיא מעוטרת בפאר רב.

הכנסייה הראשית והמרהיבה בכל הכנסיות הישועיות ברומא ואב טיפוס לסגנון המיוחד של כנסיית הישועים (רנסנס – בארוק) תוכנית הכנסייה היתה לדגם לכל אותם כנסיות עדתיות הפופולריות בקרה המאמינים הפרוטסטנטים.
בשנת 1568 התמנה האדריכל Jacopo Barocci il Vignola בידי הקרדינל אלכסנדר פארנזה לעצב מרכז מתנועת הקונטרה רפורמציה של המסדר הישועי רב העוצמה וההשפעה, האדריכל הישועי והאב ג'ובאני טריסטאנו התבקש לדאוג לכך שהעבודה תעשה על פי העקרונות הישועיים.

הבניין כולל כיפה קטנה וחזית עשירה שעוצבה בשנת 1573 בידי ג'אקומו דלה פורטה חזית זו של הכנסייה "שקטה" יותר מרוב חזיתות הכנסיות שבנו הישועים והיא משקפת ביתר שאת את השפעתו ההולכת וגדלה של המסדר הישועי. בתוך הכנסייה יש שפע של ברונזה,זהב, שיש צבעוני ואבנים יקרות.
בקימורים של אולם התווך אפשר לראות את נצחון שמו של ישו – ציור קיר מדהים וצבעוני מעשה ידיו של ג'ובאני באטיסטה גאולי (הידוע יותר כ- il Baciccia) בקאפלה שנבנתה בידי אנדראה פוצו הישועי בין השנים 1696-1700 נמצא קברו המרהיב של איגנאציוס לויולה הקדוש – החייל הספרדי שייסד את המסדר.

הקבר ממוקם מתחת למזבח עשיר בקשוטים  :אבנים חצי יקרות ומתכות בצירופים ססגוניים.
הקבר עטור כדור שנאמר עליו שהיא אבן התכלת (Lapis Lazuli) הגדולה ביותר בעולם.
את פסל הכסף המקורי של הקדוש נאלצו להתיך כדי לשלם פיצוי מלחמה לנפוליאון.
בצדו השמאלי של המזבח  נצב פסל המתאר את נצחון האמונה על עבודת האלילים – הדת גוברת על הכפירה.
משמאל למזבח המרכזי יש פרוטומה של הקדוש רוברטו בלארמינו ,אחד הפרשנים החשובים של הקונטרה רפורמציה מעשה ידיו של ברניני. הכנסייה גדושה פסלים ומציגה בגאווה את ציור  Trompe d'oeil  שנועד להשרות להט דתי.

הכנסייה פתוחה בין השעות 06:30 – 12:30 ו – 16:00 – 19:00
טל: 06-6786341
מיקום : 5 דקות הליכה ברגל מפיאצה ונציה על ויה Plebiscito   
תחבורה ציבורית: קווי האוטובוסים 46,62,64

  • איגנאציום הקדוש חי ומת בבניין הסמוך – החדרים בבנין קושטו בידי פוצו
  • פתוח בימים שני – שבת בשעות 16:00 – 18:00
  • ביום ראשון 10:00 – 12:00
  • במקום מתקיימים סיורים מודרכים ללא תשלום


כתב וערך רוני טיטו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה