יום ראשון, 22 באפריל 2012

טורצלו Torcello - אי מפלט...בהשראת המינגווי


האי טורצלו אחד מאיי הלגונה הגדולה של ונציה והצפוניים שבהם (מרוחק כ-10 ק"מ מכיכר סן מרק ו-40 דקות שייט בואפורטו) משמש היום אכסניה ל-60 תושבים בסך הכל ,אבל הסיפור הגדול של האי מתחיל רק 1500 שנה קודם ששימש כערש ההתישבות והתרבות הונציאנית...בשנת 683 לספירה הבישוף של אלטינו (העיר החשובה ביותר באזור זה באותה תקופה) עבר לאי טורצלו כאקט של בריחה מהברברים ובדרכו אסף איתו לא מעט אנשים שלימים ייסדו את הישוב הגדול ביותר בלגונה של ונציה.

טורצלו התפתחה במהירות במהלך המאות ה-7 וה-10 במהלך מאות אלו האוכלוסיה צמחה לכדי 20 אלף נפש (עסקו בסחר במלח) ושמשה אחד השווקים החשובים ביותר לאימפריה הביזנטית של אותה תקופה ומערב אירופה. במהלך השנים אבדה טורצלו את זוהרה כשהסחר עבר לונציה אבל היו בה מבני פאר ,כנסיות ומנזרים.
צילום: Clarita
כיום ניתן לראות בה את הקתדרלה (הראשונה בונציה) Santa Maria Assunta שנבנתה בשנת 639 כשעבודות מוזאיקה ועץ ביזנטיות מעטרות אותה מתקופת המאה ה-11 וה-12 (יום הדין האחרון) ומהמאה ה-12 (המדונה והילד) כשהדגש הפשטות ושימת הלב לפרטים הקטנים ,מומלץ לשים לב גם לרצפת הפסיפס ...
טל: 730119 – 041 שאל על Salvatore
שעות פתיחה: 10:00 – 12:30 ,14:00 – 18:30
מגדל הפעמונים מן המאה ה- 11שולט על כל הסביבה, מומלץ לעלות ברגל וביום של ראות טובה ניתן לראות את הלגונה בכללותה...
  
כנסייה נוספת בשם Santa Fosca מהמאה ה- 11 נבנתה בצורת צלב יווני מוקפת בחומה בת 5 שערים ממול ניתן לראות את ה- Plazzo dell Archivio ו- Plazzo del Consiglio שני ארמונות ששמשו את הממשל והאדמיניסטרציה של הדוגה-  השליט של ונציה ,היום משמשים כמוזיאונים המנציחים את סיפור האי במהלך ההיסטוריה , שעות הפתיחה זהות לאלו של הקתדרלה.

במרכז המדשאה אל מול הכנסיות ניצב Attila s Throne  מה ששמש כבית משפט באותה תקופה.
חשוב לציין שמעבר להצהרה בדבר היות טורצלו ערש התרבות הונציאנית המקום ממשיך להלך קסם בלב הלגונה הונציאנית ,נשאר אותנטי כמות שהוא ,מה שמשך אליו את משפחת Cipriani מהרי'ס בר ...להקים בשנת 1935 אחוזה Locanda Cipriani המשמשת כבית מלון עם מס' חדרים בודדים (כ-6 במספר) ומסעדה מעולה...איך לא, מקצת האורחים המפורסמים ששהו כאן: משפחת המלוכה הבריטית כולל המלכה אליזבט ה-2 ,פול ניומן,קים נובק, וינסטון צרציל,צרלי צפלין ועוד... כאן באי הקסום – טורצלו.

בשנת 2000 כשהחלו עבודות השיפוצים החליטו הבעלים לשאול מקצת האורחים המכובדים שנוהגים לבקר במלון בדבר הצורך בטלביזיה בחדר – דעתם היתה נחרצת לא לשנות דבר...
בקיצור ,אם מחפשים מקום על מנת לברוח מהמון התיירים הגודשים תדיר את ונציה הקסומה – האי טורצלו הוא התשובה ,כאן מצא מפלט הרנסט המינגווי (כ- 4 חודשים בשלהי 1940) בהתארחו אצל ג'וזפה קיפריאני (מייסד הרי'ס בר) כשהיה שקוע בכתיבת יצירתו :
Across the River and into the Trees

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה