יום שלישי, 17 באפריל 2012

כנסיה מיוחדת במינה ברומא - סנט אינאציו



סנט אינאציו, צילום: senet.com.au
הכנסייה מוקדשת למייסד מסדר הישועים והקולג' הרומאי Saint Ignatius de Loyola – ומייסד בית הספר הראשון שבו קוים חוק חינוך חינם !!! הכנסייה נמצאת בתחום בית הספר שנמצא ממש מאחור ושמשה שנים רבות כנסיית התפילה של בית הספר ה-1 שבו למדו הילדים חינם.

כנסיה בארוקית וישועית בעלת ארכיטקטורה אופיינית לאדריכלות הקונטרה רפורמציה ,נבנתה החל מ- 1626 עפ"י שרטוטיו של הכומר הישועי אוראציו גראסי שעיצב : חזית גבוהה עם שתי קומות של עמודים הניצבות  זו מעל זו ומקושרות ביניהן באמצעות עיטורי שבלולים היוצרים חזית חמורת סבר וסגפנית משהו.

האדריכלות הזו מנסה לבנות מבנה מרשים ,מסיבי  חמור סבר ולעומת זאת הפנים מדהים, מרשים ומתיר את המתבונן פעור פה ,מעין מכת הלם לרפורמציה ,,,בואו נראה לכם כמה מפואר אנו יכולים לבנות,,,
יש כאן גיוס כללי של כל עקרונות האומנות בארכיטקטורה מחד  והעיצוב מאידך לטובת הכנסיה הקתולית
"אתם חושבים שהכנסיות שלנו עשירות מדי ?! בואו נראה לכם מה זה מפואר...

הפרסקו בקמרון המרכזי פרי עבודתו של אנדריאה פוצו 1684 שמהלל את הקדוש אינאציו הטבול באור השמימי לעומת כפירתם של הפרוטסטנטים ,האור השמימי שכמוהו כשליטת הכנסיה הקתולית מתפזר על העולם כולו ומגיע לכל 4 היבשות שהיו ידועות אז ומיוצגות בפרסקו :אפריקה,אמריקה ,אסיה ואירופה.

בתחילת המאה ה-17 הגיעו ההולנדים לאוסטרליה ואחר כך גם הבריטים אבל ההכרה והתודעה האירופאית בקיומה של יבשת אוסטרליה נחנכה והתבססה החל מהגעתו של הספן הבריטי הנודע ג'ימס קוק ב-1770 שטען שאין קיום אנושי על האי ,עקב הודעתו הפכה בריטניה את אוסטרליה למושבת עונשין בכך ששלחה לשם את פושעיה.

אנדריאה פוצו שולט בצורה בלתי רגילה בטכניקת הפרספקטיבה התלת מימדית בכדי ליצור אשליה ותעתוע של העין ,הגג כאילו נפתח לשמיים ,עמודים רבים נראים אמיתיים אך למעשה הינם מצוירים רגליים יוצאות ומרחפות בחלל הכנסיה ,כף רגל נראית נעה ובולטת מהתקרה.
השכנים סרבו שהכנסיה תבנה כיפה שתסתיר להם את הנוף ולפיכך אנדריאה פוצו צייר כיפה ופשוט מתעתע בחוש הראיה שלנו ,זהו ציור שמרמה אותנו
בסוף הכנסיה ישנו סרקופג של אפיפיור ובן דודו עשוי משיש ,אך נראה כעץ מגולף ,עבודה שנעשתה על ידי תלמידיו של ברניני.

מומלץ לשכב על רצפת הכנסייה ולהביט בתקרה כיוון שטמון בה אשליה אופטית מיוחדת !
את כיכר סן אינאציו תכנן אדריכל מוכשר מאוד – פיליפו רגוציני 1727-1728 מאה שנים לאחר השלמת הכנסיה הישועית הגדולה ,הבתים נבנו כך שהבנין שמול הכנסיה עשוי במבנה קעור אשר מרכזו בולט מעט והחלק הבולט – קעור גם כן.

גם שני הבתים מאחוריו הנראים דרך פתחי הסמטאות שמשני צידיו מגלים שתי חזיתות קעורות קטנות יותר ,החזיתות האלה אינן אלא פינות הבתים הממלאים את חללי פינות הכיכר בצורה הכי לא צפויה של הפינה שהיא בעצם פתח ובתוכו צורה קעורה.
גם פינות הבתים האחרים חתוכות בהתאמה לצורות הללו בהקטנה המתבקשת כך שיתנו כבוד לכנסיה שלפניהם הבתים בסגנון בארוקימטויחים בצבע צהוב בהיר ומקושטות בערבסקות דקות מגוונות בצבע לבן קליל ועדין...

מצד אחד חזית חמורת סבר ,מאסיבית ,ישועית ומצד שני הבתים והכיכר מעלים חיוך – הכיכר היא מעין במת תיאטרון והפתחים משני הצדדים מעלים את שחקני התאטרון העוברים והשבים על במת התיאטרון מהשטח שמאחורי הקלעים .

הכתובת:
Piazza St.Ignatio di Loyola ,הכנסייה פתוחה (חינם) בימי השבוע בין השעות
08:00 -10:00 ובשעות 11:30 – 18:00
(נמצאת בדרך מויה דל קורסו לכיוון הפנתיאון)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה