יום רביעי, 11 ביולי 2012

ג'ובאני דה ורזאנו – Giovanni da Verrazano


ג'ובאני דה ורזאנו – Giovanni da Verrazano
ג'ובאני דה ורזאנו – Giovanni da Verrazano נולד בסביבות 1485 (אין תיעוד מדויק) למשפחה טובה באזור ול די גרבה סמוך לעיירה הטוסקנית –Greve in Chianti, נרצח בנובמבר 1527 בנמל פוארטו דל פיקו שבספרד.
ורזאנו שירת  בצי הימיה של מלך צרפת דאז ,פרנסוא ה-1 שהיה פטרונו, התפרסם מאוד בחצרו ומהר מאוד הפך לפירט- קנה לו הצלחה ושליטה על ציי ספרד ופורטוגל.
אחד מהפרסים המפורסמים בהם זכה ב-1522 היתה ספינת אוצר שיועדה לצ'רלס ה-5 בשווי של 2 מיליון דולר. בינואר 1524 החל לתכנן את מסעו לעולם האחר הבלתי נודע...

ורזאנו דאג לתעד הכל ביומן המסע שהתפרסם בשנת 1556 וחשף את גילויו בכל הקשור ליבשת צפון אמריקה (בין קו אורך 30 ל- 50 צפון).
הפרסום הנ"ל הינו הראשון לאחר מסעו של קולומבוס, אך בכל זאת נותן תיאור ראשוני של מפרץ ניו יורק והנמל – מה שקרוי היום מפרץ הדסון ולא ורזאנו... מסעו אז כלל אף את כל מה שקרוי היום לונג איילנד עד לניו פורט (מסצוסטס) ומדינת מיין בצפון, ורזאנו חזר ממסעו ביולי 1524 לעיירה Dieppe על חוף האוקינוס האטלנטי בצפון מזרח צרפת.

אחיו של ורזאנו – הירונימו צייר והפיץ מפה של צפון אמריקה בשנת 1529 מתוך ציאורי המסע של ג'ובאני (המפה מצויה במוזיאון פרופגנדה שברומא).
מפת ורזאנו
מעט מאוד ידוע על שארית חייו, אך המעט מהעדויות הספרדיות מדברות על כך שהוא נתפס בשנת 1527 תוך כדי שייט בחופי קדיז שבדרום ספרד והוצא להורג  בצו של השליט צ'רלס ה-5.
העדויות המוצקות הינן כתביו שתארו בפרוטרוט את מסעותיו באוקינוס האטלנטי וכפועל יוצא מכך המפה ששורטטה ע"י אחיו – המפה המדויקת ביותר שהשפיעה רבות על ענף הקרטוגרפיה מאז המאה ה-16 ועד היום.

פסל האבן המצוי במרכז פיאצה מטאוטי שבגרבה אין קיאנטי מבטא את רחשי הכבוד של תושבי האזור לספן הנודע בן המאה ה-15 שיצא מקרבם...

מן הראוי לציין שפסל הברונזה של ג'ובאני דה ורזאנו שהוצב בשנת 1910 בגדה המזרחית של מנהטן מבטא ביתר שאת את  מחאתם של האזרחים – להוכיח כבל עם ועולם כי ג'ובאני דה ורזאנו ולא הנרי הדסון הוא זה שגילה לראשונה את המפרץ הקרוי דווקא על שמו של האחרון ...צוחק מי שצוחק אחרון.

חביות יין קיאנטי קלאסיקו ביקב של טירת ורזאנו
אגב ,חשוב לציין כי לא הרחק מהעיירה גרבה אין קיאנטי נמצא היקב שבבעלות שארית הפליטה של משפחת ורזאנו  ואף משמר את שמו בקנאות ,בצמוד ליקב יש גם חווה – Agriturismo  שם גם ניתן לשכור חדרים (המיקום בהחלט מומלץ : מחצית השעה מסן ג'ימיניאנו ,שעה מסיינה ,וחצי שעה מפירנצה) ונמצא על דרך הקיאנטי המפורסמת 222- .S 

בין אם בחרתם ללון במקום אם לוא , ,אל תוותרו על סיור ביקב במהלכו ניתן לבצע טעימות של יינות הקיאנטי והקיאנטי קלאסיקו המיוצרים במקום ואף מוצעים למכירה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה