יום שני, 7 במאי 2012

מסלול טיול Sicily בסיציליה


מן הראוי לציין שיעד כסיציליה יכול ומומלץ לעשותו באחד משני האופנים הבאים:
א.      חוף מזרחי בלבד (שילוב של נופש וטיולים)
ב.      טיול מקיף באי (כולל האיים הליפאריים או בלעדיהם).

כעת לענין העיתוי , סיציליה הינה חלק מאיטליה ולמותר לציין גם האי הגדול ביותר בים התיכון כ- 25 אלף קמ"ר ,כשם שאיטליה מומלצת לביקור באביב ובסתיו באשר לסיציליה על אחת כמה וכמה (זאת בשל מקומה הדרומי) מן הראוי לציין את תקופת חג הפסחא הנוצרי יום השישי הטוב GOOD FRIDAY כמועד מומלץ מאוד לתור את האי בשל החגיגות והתהלוכות במרבית הכפרים באי סביב ישו
חשוב לציין כי תושבי האי (סיציליאנים) חביבים ביותר, חייכנים, חמים אל הזרים, יוצאים מגדרם לעזור
איך מגיעים לסיציליה ? ניתן לטוס ממילנו ו/או רומא לקטניה ו/או פאלרמו לטיול החוף המזרחי רצוי לטוס לקטניה.
לטיול מקיף באי חשוב לשלב את קטניה / פאלרמו.
(ניתן אף להגיע לאי במעבורת מרגיו קלבריה  למסינה)

להלן המסלול לחוף המזרחי (טאורמינה וסביבותיה) :

טאורמינה, הר הגעש אתנה, פיאצה ארמרינה (וילה קאסלה רומאנה), סירקוזה.

Taormina

אם הגעתם במטוס לקטניה, אפשר לבקר קודם באתנה (אם כי אני מאוד ממליץ במקרה של חוסר בעיה בזמן לייחד לאתנה חצי יום נטו ולהתחיל הביקור מוקדם בבוקר).
במידה וחציתם את המיצר (מסינה) מהרו לטאורמינה
טאורומינה, צילום באדיבות: www.taormina.it
טאורמינה הינה אחת הפנינות של סיציליה כולה (ישנם רבים הבאים רק לטאורמינה) מעוז היוקרה הסיציליאני, עיירה זו היתה חלק מאדמת VITULIA = אדמת הבקרים שנתנה בהמשך את שמה לאיטליה כולה. שמה של העיר קשור בזכר שבבקר השור = TORO ובניב היווני TAUROMENIUM . היהלום שבכתר הסיציליאני מושך אליו תיירים מכל העולם ומוזרה העובדה שהוציאו ממנו את בית הקזינו היחידי באי

רוב רובה של העיר היפיפיה סגורה למעבר מכוניות ובעית חניה קשה במיוחד למעט  אלו הלנים באחד מבתי המלון בעיירה. טאורמינה מצויה על צוק ,סמטאותיה ציוריות (הזמן עומד מלכת) הרחוב הראשי החוצה את העיירה כולה הינו CORSO UMBERTO התחילו בפיאצה סן אנטוניו הרחוב עובר בשער העתיק פורטה קטאניה (לכיוון השער בסוף המדרחוב פורטה מסינה), הקתדרלה בפיאצה דל דאומו, עוד שער פורטה דל צ'נטרו ומגיעים לכיכר המרכזית 
נובה אפרילה - APRILE  9 ,בה מגדל השעון ומרפסת רחבת ידיים משם פנורמה יפיפיה נוף עוצר נשימה ששמש השראה למשוררים רבים.

 הרחוב הזה משנה צורה כמה פעמים ביום. ביום הינו רחוב הקניות התרשמו משלל חנויות האופנה המציעות כמעט את כל המותגים המפורסמים, אחר הצהריים מתיישבים בבתי הקפה, מאוחר יותר מתחילה ה- "פאסגאטה" וכולם מטיילים הלוך ושוב, נעצרים,משוחחים ,שותים עוד קפה, מלקקים גלידה וכו' .

בכניסה לעיירה משמאל לכיכר הראשונה (תחנת מוניות) מצוי אמפיתיאטרון יווני מהמרשימים בסיציליה (קטן יותר מהאמפי בסיראקוזה) אבל יפיפה בעיקר לפני השקיעה אז האבן מקבלת גוון ורדרד. העמודים המקיפים את היציע שרדו וביניהם מתגלה נוף מרהיב, התיאטרון מפורסם בין השאר בשל האקוסטיקה המושלמת שלו ולפיכך בקיץ מתקיימים בו מופעים והצגות.
גאטה שביקר במקום בשנת 1787 הבהיר לכל קורא את העובדה עליה אין עוררין "באף תיאטרון בעולם לא זוכים לנוף עם תפאורה שכזו". התאטרון המקומי המרשים יושב על צלע הר אשר ממנה נשקף הר הגעש אתנה תפאורה מושלמת ללא ספק.

קיימים לא מעט תצפיות נוף בגנים הציבוריים מהם מוביל הרחוב BAGNOLI CROCE ל- BELVEDERE שמשם ניתן לראות לא רק את חוף סיציליה המזרחי כי אם את חוף קלאבריה.
בקצה הרחוב המקיף את העיר ליד מלון וילה קריסטינה עולה כביש צר ומפותל למבצר CASTELLO  ולכפר הקטן המקסים CASTELMOA . לשניהם עולים על מנת לצפות בנוף.

הר הגעש אתנה- Mount Etna

הר האתנה הינו אחד ההרים הגבוהים ביותר באיטליה , שני רק לפסגות האלפים ,גובהו 3326 מ' ופסגתו מכוסה שלג ברוב ימות השנה.
הר הגעש עדיין פעיל  ומתפרץ מידי כמה שנים. נראה למרחק של כ- 250 ק"מ ובשעת התפרצות מהווה "הצגה" עוצרת נשימה מעין  חגיגת זיקוקין לתושבי האי ולחוף קלאבריה שממולו ,ראוי לזכור כי האתנה "הבוערת ביוונית היא מקור גאוותם ופולחנם של תושבי האזור.
העלייה להר מתחילה בכפר NICOLOSI שגובהו 698 מ' . עד כאן עברתם את המורדות הפוריים של ההר בהם מגדלים גפנים, פרי הדר ועצי זית. מכאן מתחילה הדרך לעבור באזורי לאבה עד לגובה 1011 מ' בקרבת המלון RIFUGIO SAPIENZA . מול המלון היתה תחנת רכבל שקרסה באחת ההתפרצויות האחרונות לפני מס' שנים.

לכשתגיעו לנקודת העצירה הראשונה SAPIENZA  בגובה 1910 מ' החנו את רכבכם באזור מרכז המבקרים,ניתן להתרענן בקפיטריה המקומית ואחר כך רכשו כרטיסי עלייה להר משולב בנסיעה בקומנדקרים מקומיים בליווי מדריך אלפיניסט באמצעותו ניתן לראות לא מעט התפרצויות קטנות ומרשימות של אש ולאבה ואם תפשתם יום בהיר כי אז המראה ממעל פשוט מהמםסיור של כשעה לערך בין בזלת ולבה קרושים הופכים את הטיול למעניין ומרתק.


Enna  ו-  Piazza Armerina

הדרך לכאן בין אם באתם מקטאניה (אוטוסטרדה 19 A מערבה)או מפאלרמו (מזרחה)
חוצה חלק מהרי האי העוברת בעמקים מוריקים ,אנה יושבת בגובה של 942 מ' מעל פני הים  ובה תצפית מרהיבה על סיציליה כולה.
 בחגיגות הפטרונית של ENNA צילום באדיבות: www.seicentesimo-enna.it
העיירה שמשה כמבצר מגן בשל מיקומה האסטרטגי במרכז האי ויכולתה לשלוט על דרכי מעבר הכרחיים הסתכלו על הנוף הנשקף מאחת המרפסות של מגדלי מבצר לומבארדיה מהן ניתן לצפות לכל הכיוונים. בצד הצפוני של העיר יש טיילת ,גם היא עם נוף יפיפה. בגנים הציבוריים נמצא מגדל מתומן שנבנה ע"י פרידריך השני שגם משם ניבט נוף יפיפה.

לאחר ששבעתם נוף המשיכו מכאן לפיאצה ארמרינה ,ממוקמת כ- 35 ק"מ דרומית לאנה, לא ניתן להתבלבלבדרככם דרומה על כביש 561 S המתעקל לעבר אגם PERGUSA . כאן על פי המיתולוגיה היוונית נקבעו למעשה עונות השנה. על גדות האגם חטף פלוטו אל השאול את פרוזרפינה (בתו של דמטר) והביא אותה להיות מלכת השאול. כיום מתקיימות באזור האגם תחרויות בספורט המוטורי מסלולי מרוץ למכוניות.

המשיכו דרומה והתחברו לכביש B117 S בדרככם דרומה לעיירה פיאצה ארמרינה.
העיירה פיאצה ארמרינה נשקפת לכם עוד מרחוק כגלויה (מצויה על מדרון כשהמבנה הבולט כמובן הקתדרלה הכיפתית DOUMO של העיר).

אין בכוונתנו להכנס לעיירה כי אם לאחד מהאתרים המפורסמים ביותר בסיציליה וילה קאסאלה רומאנה  (מרוחקת כ- 5 ק"מ מהעיירה),שטחה כ- 3000 מ"ר רוויה בפסיפסים מהממים מהמאות 3 4  לספירה (אוסף פסיפסי הרצפה העשיר בעולם).
כל רצפה מתארת סיפור מאגדות האלים או מהווי הכפר המקומי ,הגוונים הרבים, הצורות הגיאומטריות המרשימות, סצינות המיתולוגיה, תאור מסעות צייד ותיאורים ארוטיים כל אלה הופכים את האתר לאחד המופלאים והמענינים בסיציליה. כל הוילה כולה מקורה (שמירה מפגעי מזג האויר) מומלץ מאוד להצטרף לקבוצה ולקבל הדרכה במקום.

במקום יש קפטריה אם כי אני מאוד ממליץ לאכול במסעדה הנמצאת בצומת המוליכה לוילה המסעדה LA ROUTA . מכאן ניתן לחזור לטאורמינה דרך החוף (לא מענינת) ניתן לחתוך ישר לסיראקוזה ו/או לחזור באותה הדרך ואם אנחנו בטיול המקיף כי אז נמשיך בדרכנו דרומה לעבר עיר הנמל ג'לה ומשם נמשיך מערבה לעיירה אגריג'נטו.
בדרך אי אפשר להתעלם משרידי הביצורים ממלחמת העולם השנייה הפזורים בפאתי העיירה ליקאטה.
במלחמת העולם השנייה שמשו חופי הים כאתר הנחיתה של בנות הברית בדרכם לשחרור איטליה מעולם של הגרמנים. בתרגיל מבריק הנלמד עד היום בבתי הספר השונים בעולם למודיעין צבאי הצליחו בנות הברית בעזרת המבצע "האי שלא היה" לשבש לנאצים את תוכניות ההגנה ולהביאם לתבוסה מוחצת.


סיראקוזה -Siracuse

עלו על כביש 114 S דרומה מטאורמינה ישירות לעירו של ארכימדס סיראקוזה.
מיקומה האסטרטגי בחלקו הדרום מזרחי של האי הביאו את העיר לשגשוג ופריחה.
בתקופת המגנה גרקיה נחשבה סירקוזה למובילה במושבות היווניות באגן הים התיכון
(סירקוזה היתה מושבה יוונית כבר במאה ה- 8 לפנה"ס) ועל תושביה המפורסמים נמנים המשוררים : איסכילוס, פינדארוס וכמובן המתמטיקאי ארכימדס שהביא לעולם את בשורת מדידת נפחם של גופים מורכבים. "אאוריקה, אאוריקה (מצאתי מצאתי) הדהדה צעקתו ברחבי העיר עת מצא את הנוסחא : נפחם של גופים זהה לנפח הנוזל אותו הם דוחים כאשר משקיעים אותם בנוזל" , שנהרג בעת כיבושה של העיר ע"ע הרומאים .

האזור המענין נקרא ZONA ARCHEOLOGICA והוא נתחם ע"י הרחוב הראשי קורסו ג'לוני ורחוב אורסי . משמאל לכניסה התיאטרון הרומאי החצוב בסלע. כאן היה הרובע הרומאי של העיר. אבל המענין כאן בעיקר שרידי העיר היוונית.

ליד האמפיתאטרון במת קורבנות ענקית (אורכה 200 מ' וגובהה היה בזמנו 10 מ' ) בה נהג הדיקטטור לצוות על הקרבה שנתית של 450 שוורים. מול הבמה נמצאת הכניסה למחצבה העתיקה LATOMIA DEL PARADISO בה עבדו האסירים ושבויי מלחמה בחציבת אבן.
כיום חלק מהתקרה  קרס וחלקי העמודים מוקפים ירק ועצי תפוזים. לפנינו משמאל פתחה של מערה הנקראת אוזן דיוניסוס. זוהי מערה מלאכותית, חצובה בסלע בצורת אוזן ובעלת אקוסטיקה מיוחדת המאפשרת שכל לחש המושמע בחלקה התחתון ישמע בצורה מוגברת בחלקה העליון. את השם הזה היא נושאת מאז המאה ה- 16 בעקבות האגדה כי דיוניסוס , הטיראן של סיראקוזה, נהג לבוא הנה ולהקשיב לדבריהם של האסירים הפוליטיים.
קיימת מערה נוספת GROTTA DI CORDIARI בעלת אוויר לח במיוחד שהקל על עבודתם של קולעי החבלים אשר עבדו כאן.

התיאטרון היווני TEATRO GRECO הוא מהמאה ה- 5 לפנה"ס והגדול ביותר בעולם היווני.
הוא חצוב בסלע בצורת חצי גורן , כאן ביים איסכילוס את מחזהו הראשון והתיאטרון משמש גם כיום להעלאת הצגות ומחזות קלאסיים ,מחלקו העליון ניתן לראות את סירקוזה והנמל
מתחת לכנסיית סן ג'ובאני בדיוק מול האזור הארכיאולוגי ,ישנן קטקומבות (קברים מחילות תת קרקעיות) של סאן ג'ובאני בו נהגו הנוצרים לקבור את מתיהם. המשיכו לחצי האי בו ממוקמת העיר העתיקה של סירקוזה אורטיג'ה, הבתים המפוארים הניבטים בכל פינה, הסמטאות הציוריות ואווירת ימי הביניים הופכים את הסיור בחצי האי אורטיג'ה לחוויה.
בחזרה לטאורמינה דרך קטניה (מומלץ לעקפה).    

לטיול המקיף לסיציליה יש להוסיף את כל מה שפירטתי במסלול הקצר ואת המקומות שלהלן:  פאלרמו, מונריאלה, סג'סטה, ERICE  והמקדשים של אגריג'נטו.

 פאלרמו- Palermo

עיר גדולה מדי לטעמי, באגן המערבי של היבשת – האי , כאן תנחתו בשדה התעופה ע"ש פאלקונה ובורסלינו (תובעים שנרצחו ע"י המאפיה בשלהי המאה הקודמת).
העיר הגדולה – בירת האי נשלטה בזמנים שונים על ידי הפיניקים, הרומאים, המוסלמים, הנורמאנים,הגרמנים, הצרפתים והספרדים. כל אחת מתרבויות אלו השאירה את אותותיה ולכן עירוב הסגנונות בעיר מעניין עד מאוד...
זוהי אף הסיבה בין היתר להיות העיר מהיפות באירופה לפחות עד למחצית המאה ה-19 (ראוי לציין שהעיר נחרבה כמעט עד ליסוד במהלך מלחמת העולם השנייה. מרכז העיר העתיקה היא כיכר ארבע הפינות – QUATRO CANTI בהצטלבות שני הרחובות הראשיים – קורסו ויטוריו עמנואלה עם VIA MAQUEDA.
הפינה הזו ,עם פסלי קדושים ומלכי ספרד, טיפוסית לסיגנון הבארוק הספרדי. מכאן במדרגות מגיעים לכיכר נוספת  PIAZZA DELLE PRETORIA ובה בית העיריה ומזרקה מהמאה ה- 16 ,הכיכר הסמוכה היא פיאצה בליני ובה שתי כנסיות – מרטוראנה וסאן קטאלדו.

מרטוראנה נבנתה במאה ה- 12 ומעוטרת בעבודות פסיפס ביזנטיות. אולם במאה ה- 17 הוסיפו לה צד צפוני בסגנון בארוק ואיך שהוא, הסגנונות השונים האלה לא מתנגשים. כנסיית סאן קאטלדו לעומת זאת היא ביזאנטית, עם מראה מזרחי מאוד.

נמשיך ברחוב הראשי ויטוריו עמנואלה מזרחה לכיוון פורטה – נובה. כאן עומד הארמון המלכותי לשעבר , ארמון הנורמנים. כיום זהו מושב הפרלמנט כשרק חלקים מהארמון פתוחים לביקורי הקהל. זהו מבנה מימי השלטון המוסלמי שהנורמאנים "שיפצו" לאחר הכיבוש ושני הסגנונות חיים כאן בשלום. הדבר היפה ביותר כאן הוא כנסיית הארמון בקומה הראשונה CAPELLA PALATINA ,עם שילוב מקסים של קישוטים מזרחיים ומערביים. על הקירות תמונות פסיפס של זכוכית וזהב המתארות סיפורים מהתנ"ך ומהברית החדשה, רצפת שיש ופסיפס, הרבה צבע. גם חדר המלך מקושט תאורי צייד מרהיבים עשויים פסיפס.

הכנסייה המוזרה ביותר בעיר  נקראת סאן ג'ובאני דלי ארמיטי, נבנתה במאה ה- 12 על ידי הנורמנים באמצעות אדריכלים ערביים ונראית מזרחית מאוד עם הכיפות האדומות המקשטות אותה. לא הרחק מכאן נמצאת הקתדרלה של העיר , ארונות מפוארים מכילים את גופותיהם של מלכים נורמאנים שונים ומלכה אחת וגם קדושה אחת בארון עשוי כסף טהור – פטרונית העיר הלא היא סנטה רוזאליה שמידי שנה ביום 15 ביולי חוגגת העיר את בפסטיבל צבעוני מרשים וגדול את חגה של הפטרונית.

רחוב ראשי נוסף (רחוב החנויות) הינו VIA MAQUEDA  בצדו הצפוני הוא נקרא  ויה רוג'רו סטימו כאן מתחילה העיר המודרנית . בהצטלבות עם ויה קאבור נמצא התיאטרון , בהצטלבות עם רחובות פילו ומאריאנו נמצאים בתי המלון, החנויות היותר טובות ובתי הקפה האלגנטיים בכיכר CASTELNUOVO בצידו הדרומי מגיע רחוב זה לשוק הציורי והססגוני הווצ'יריה – VUCCIRIA כאן אפשר לחוש את אווירת המקום בצורה האוטנטית ביותר. תושבי העיר הבאים להצטייד בעגבניות הטריות לרוטב הפסטה של ארוחת הצהריים היומית, את רוכלי הדגים המציגים לראווה את מרכולתם הצבעונית (שלל דגים, שרימפסים, תמנונים, סרטנים וכו') .
  
אגריג'נטו - Agrigento

העיר נוסדה ע"י יוונים ב- 582 לפנה"ס ונקראה אקראגאס .במקורה היתה לה צורת אמפיתאטרון ובקצה הדרומי, על הגבעה רוכזו המקדשים על מנת שגם התושבים וגם הימאים יוכלו לראותה למרחוק. האלילים האלה שעבורם ולכבודם נבנו המקדשים היו אמורים לשמור על העיר. לשמור לא שמרו כי אקראגאס, שהמשורר פינדארוס חשב אותה ליפה בעולם וברור שהיתה אחת הגדולות מעל רבע מליון תושבים נכבשה ונשרפה שוב ושוב. אין הסכמה ביחס לשאלה מי הרס את המקדשים , מקובל היה לחשוב כי נשרפו בפלישת קרתגו ב- 406 לפנה"ס. אולם הם מוזכרים בכתבים שונים מימי השלטון הרומאי מאתיים ואף ארבע מאות שנה לאחר מכן . ולכן הסברה כיום היא כי נהרסו בפקודת הקיסר הביזנטי הנוצרי תאודוסיוס השני ורק ב- 435 לספירה.

חשוב לציין כי תצפית מהממת על עמק המקדשים הינה מרחבת החניה של המלון המפואר ATHENA PALACE ו/או וילה אתנה ,המעונינים לסעוד במסעדת המלון יהנו מחוויה גסטרונומית מחד גיסא ומתצפית נפלאה מאידך גיסא את הערב הראשון במקום חייבים לייחד לתצפית (מוארת) על עמק המקדשים ,מומלץ לצאת לסיור ברכב לאחר ארוחת הערב.

את הבוקר השני הקדישו באם אתם מעונינים לביקור בעמק המקדשים המפואר. מתחילים את הסיור בחלק העליון של שביל המקדשים ,מקדש הרה. במקום זה בדיוק נולדו רבים ממנהגי החתונה היהודית שאנו מכירים.

הרה אלת הנשים הטביעה חותמה במושג "הריון" על בסיס טקסי החתונה היווניים המענינים שהביאו את האישה להשתחרר ביום חתונתה מהחגורה (CINTA) באיטלקית שעטפה את גלימתן ומכאן המושג באיטלקית DONNA IN CUNTA שפירושו אישה בהריון. המשיכו במורד השביל לעבר מקדש הקונקורדיה =האחדות. המבנה שנבנה במאה ה- 5 לפנה"ס הנו השמור מבין שלל המקדשים הדוריים בסיציליה ואף ביוון. שלמותו מאפשרת לנו ללמוד היטב על צורת הבנייה היוונית העתיקה והמרשימה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה