יום ראשון, 6 במאי 2012

סיפור התרנגול השחור, קיאנטי קלאסיקו - (Chianti classico)


תווית התרנגול השחור המודבקת על צוואר בקבוקי היין (הייחודיים לאזור זה – הקלאסיקו, דהיינו כל אותו חבל ארץ דרומית לפירנצה בואכה סיינה) מבטאת את סמל איגוד (קונסורציום) יצרני הקיאנטי מאז ימי הביניים.

סמל זה מחייב להחזירנו ל"פגישה"  המפורסמת בין שני אבירים שהתחרו בו זמנית (האחד כלעומת השני) האחד דהר על סוסו מסיינה לפירנצה והשני מפירנצה לסיינה ,על אותו מסלול כמובן...המוכר עד עצם כתיבת שורות אלו כדרך הקיאנטי המפורסמת ביותר (מאז) ונקראת 222 – S.
נק' המפגש ביניהם בטאה את הגבול בין שתי הנסיכויות שהיו מסוכסכות ביניהן- סיינה ופירנצה. מכיוון שהאביר הפלורנטיני היה מהיר הרבה יותר (סימנו – תרנגול שחור) נקודת המפגש הייתה קרובה יחסית לסיינה בעיירה Fonterutoli  ולפיכך סמל החבל הפך להיות – תרנגול שחור ...

מפה באדיבות: www.chianticlassico.net
במקרה או שלא במקרה – אינטרסים ומסורת תמיד חברו יחד בהיסטוריה האנושית – קווי תחום הקלאסיקו תואמים את גבולות הליגה של קיאנטי.  ברית צבאית מדינית שהוקמה בתחילת המאה ה – 13 ואיחדה את 3 העיירות : קאסטלינה, גאיולה וראדה שמו להן למטרה – בלימת כוונות ההשתלטות של נסיכות סיינה על פירנצה. סמל האיחוד היה כמובן ה"גאלונרו" – התרנגול השחור.

במחצית המאה ה- 16 כאשר סיינה צורפה לדוכסות טוסקנה התפוררה המסגרת של  הליגה.
התרנגול השחור אומץ מחדש בשנת 1924 על ידי איגוד יצרני הקיאנטי קלאסיקו אשר הקימו באותה עת גוף מאוחד לפיקוח על תהליכי הייצור ,איכות היין ושמירת זכויותיהם של היקבים באזור. דמות התרנגול השחור מופיעה על צוואר כל אחד ואחד מהבקבוקים של היקבים החברים באיגוד.
כתגובת נגד הקימו יצרנים אחרים את איגוד הקיאנטי פוטו putto שבו חברים היקבים : רופינה,קולי פיורנטינו, קולי סנסי, קולי ארטיני ועוד...

מה באשר לקיאנטי (לא קלאסיקו) ?
קיאנטי הינו היין האיטלקי המפורסם ביותר בעולם וגם מושג המזוהה באופן בלעדי עם חבל טוסקנה.
בתחילה שווק יין זה אך ורק בבקבוקים כרסתניים עטופי קש המכונים – פיאסקי Fiaschi אשר יוצרו אחד אחד בעבודת יד ושפתיים על ידי אומנים   "נושפים" מיומנים במלאכת ניפוח הזכוכית.
לבקבוקים אלו היה צוואר ארוך מאוד וגוף עגול כמו כדור. בדורות האחרונים עם עליית כמויות הייצור הפכו בקבוקים אלו ליקרים ולכן נדחקו לשוליים והיקבים עברו לייצור היין בבקבוקי בורדולאייז (בורדו) קונבנציונאליים המכילים 750 מ"ל.

יין הקיאנטי מיוצר כיום בכמה אזורים בחבל טוסקנה:
בין ארצו לסיינה – קיאנטי סנזה, בין פיסטויה ופיזה – קיאנטי פיורנטינו.

הקיאנטי מופק מתערובות של כמה זני ענבים:
סנג'ובזה, קאניולו נרו, טריביאנו טוסקנו והמלבזיה דל קיאנטי.
צבעו – כאבן האודם, ניחוח עמוק ואופייני ואין כמוהו ללוות את מטעמי המטבח הטוסקני.
מומחי יין יאמרו בצדק כי הקיאנטי הרגיל הינו יין שולחני נעים וטעים ולעיתים אף בנאלי מאוד...  הללו ישלחו אותנו למחוזות הקיאנטי קלאסיקו המגיע לשיאי איכות בעולם היין האיטלקי, במיטבו הוא הרמוני, בעל ארומה נהדרת ומשתבח עם השנים (בדרך כלל 3 שנים ומעלה), קלאסיקו הינו אך ורק קיאנטי שענביו גדלים באזור קטן המתוחם בדייקנות בלב טוסקנה בין סיינה לפירנצה ) שהוא למעשה אזור הייצור המקורי וההיסטורי של הקיאנטי.     

2 תגובות:

  1. היין האהוב עלי הוא קיאנטי כי הוא יחסית קליל בין היינות האדומים. גם השם שלו ישר מעלה בזכרוני את הטיול בפירנצה - העיר היפה באירופה. וכל כך נוחה לתיירים, לא צריך מפה פשוט להסתובב וליהנות מהנוף.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דורה ,שמחתי לקבל תגובתך למאמרי ,באשר ליינות איטלקיים אכן הקיאנטי מדורג כקליל ומתאים לשתיה כמעט בכל מצב, הרשי לי להמליץ לך על מבחר לא מבוטל של יינות טוסקניים ברמות איכות גבוהות בהרבה כמו למשל : "וינו נובילה די מולטפולציאנו" , "Vino Nobile di Montepulciano " , "ברונלו די מולטאנצינו" ,Brunello di Moltancino"
      ויינות הסופר טוסקאן היוקרתיים ביותר כמו : Sasicaia

      מחק