יום שישי, 20 באפריל 2012

מסלול טיול בונציה – VENICE מלכת הים האדריאטי


ונציה VENICE,מלכת הים האדריאטי

מה כבר לא נאמר על העיר המהממת הזו שבצדק רב נחשבת למוזיאון פתוח מהגדולים בעולם, עיר ששלובים בה בהרמוניה המעוררת קנאה של מגוון מושלם של כלל הסגנונות הארכיטקט ונים מכלל התקופות, אחת מן הערים הרומנטיות הנחשקות ביותר בעולם, ובכן מהו סוד הקסם הוונציאני...

ונציה בירת חבל ונטו מונה כ- 360 אלף תושבים, שבערך רבע מאוכלוסייתה מתגוררת באחד מ- 117 האיים המרכיבים את העיר המופלאה הזו ושלשת רבעי הנותרים מתגוררים בונציה שעל היבשה.
ונציה אינה ככל הערים ויחודה בכך שהתנועה בעיר מתנהלת באחד משני האופנים הבאים : שייט ו/או הליכה רגלית.
מכיוון שכך מן הראוי לשלב הסיור הרגלי בעיר גם בשייט על מנת להקל על התנועה בעיר מיוחדת שכזו.
בהגיעך לוונציה בכלי רכב כלשהו שומה עליך להגיע ל פיאצה לה רומא (הנקודה האחרונה אליה יכול להגיע רכב כלשהו ), לא לפני שתחצה את הגשר הארוך שמחבר את ונציה עם היבשה "פונטה דה לה ליברטה" גשר החופש,אורכו כ- 3750 מ' ,מפעל הנדסי מתקופתו של בניטו מוסולינו ב- 1933.
בהגיעך לפיאצה לה רומא , החנה רכבך באחד החניונים המיועדים לכך (כפי שנוהגים תושבי העיר) חשוב לציין שהחניה אינה זולה כלל ועיקר, ולכן המלצתי להסתייע בשרותי האוטובוסים ו/או המוניות המגיעים מכל חלקי העיר (שעל היבשה) לפיאצלה רומא ו/או להשתמש ברכבת מ- Mestre לונציה – יורדים בתחנה הסופית.
חשוב לציין שלא ניתן לרכוש כרטיסי עלייה לאוטובוס באוטובוס ,אלא בכל אחת מחנויות ה- TABBACHI

מסלול ההליכה המומלץ (כ- 3 שעות לפחות)

מפיאצה לה רומא לך לכיוון קו המים ,חצה גשר והמשך בטיילת עד לגשר האבן הנמתח מעל שני הגדות התעלה הגדולה CANALE GRANDE ,גשר זה נקרא גשר היחפנים PONTE DEI SCALZI (ממולך אגב תחנת הרכבת של ונציה שאליה ניתן להגיע מכל איטליה מחד ואירופה מאידך).

לאחר חציית הגשר ולקיחת מס' תמונות מהממות של העיר המיוחדת מעין מוזיאון פתוח פנה ימינה בסמטא הצרה הרוויה בחנויות עם כל סממני העיר : מסכות (קרנבל המסכות) ואיך לא זכוכית מוראנו וכל שאר המותגים המוכרים

סוף הסמטא תוביל אותך לרחבה CAMPO הנקראת GERMIA S. המשך ישר לסמטא קצרה שבסופה גשר נוסף PONTE DE LE GUGLIE (גוליה בשל הקישוטים משני צידי הגשר)כבר בנקודה הגבוהה בגשר תוכל להתוודע לשלט צהוב בעברית במבנה ממול המכוון אותך לקומפלקס המפורסם בונציה הלא הוא הגטו היהודי (בונציה הומצא המושג גטו).
חצה הגשר ומיד פנה שמאלה הפניה השנייה דרך מעין מנהרה תוביל אותך היישר לגטו היהודי המפורסם ביותר והעתיק ביותר בעולם מאז 1516,אגב ,סיפורי האישי או ליתר דיוק ,שורשי המשפחתיים נוצקו ממש כאן ,עם הכניסה לגטו משמאל נמצאת כניסה לדירה שעל הקיר לפני הכניסה מופיע הכיתוב של בעל הבית A.C  קיצור השם : Aharone Cezana (סבא רבא שלי ,אני קרוי על שמו – רוני (מ אהרון).

אכן ונציה "זכתה" בתרומתה את המושג גטו שבתרגום מאיטלקית זהו בית יציקה ואכן במקום בו היה הגטו הראשון בעולם היו בתי יציקה שמשו לדפוס בעיקר, אך מן הראוי לציין אף את ההסבר הנוסף (שלי) למושג זה שקדם עוד הרבה לפני הקמת בתי היציקה במקום... ונציה העיר הכול כך מיוחדת שכל פעם נפעמים אנו מיופייה מחדש ,כל התנועה בעיר כנאמר מתנהלת בשייט ו/או בהליכה רגלית ,למקומיים שאצה הדרך... המעוניינים לחצות תעלה כל שהיא בעיקר את ה"תעלה הגדולה" קיים שרות גונדולות  המאפשר תמורת תשלום סכום סימלי יחסית לגונדולייר לחצות את התעלה – פעולת החצייה הזו נקראת "Tragehtto" (נק' למחשבה), לפני הכניסה למבוך תוכל לראות בכניסה שלט צהוב נוסף המכוון אותך לבית נכות לקהילת קדושי ונציה (משמאל אגב מצויה מסעדה גלאט כשרה בשם "גם גם")
סוף הסמטא תביאך לכיכר קטנטנה קמפו ושם משמאל נמצא בית הכנסת הספרדי של קהילת יהודי ונציה (שהיא מהקהילות המפורסמות ביותר לא רק באיטליה) אגב, הייחוד של בית הכנסת בכך שהוא נמצא בקומה ה- 3 כך שצריך לעלות מס' קומות על מנת להתפלל (עזרת הנשים אגב מצויה קומה אחת מעל)
בית הכנסת הינו מהיפים באירופה.
חשוב לציין שאזור הגטו היהודי בוונציה הינו היחיד בוונציה בו ניתן היה לבנות בנינים בגובה של 6 קומות.

המשך לנוע בסמטא כשמימין חנות לתשמישי קדושה וכוסות לקידוש מפאר היצירה של סדנאות מוראנו המפורסמים.
חצה גשר קטן נוסף שיביאך לקמפו (מה שהגרמנים ברבות הימים ,ימי מלחמת העולם ה- 2 הפכו למטבע לשון CAMP ) של הגטו.
משמאלך על הקיר 7 תמונות קיר מברונזה המתארות בתמצית מה שעוללו הנאצים ליהודים בגטו (205 יהודים מצאו את מותם בגטו של ונציה).

ממול בית האבות היהודי המפורסם נקרא CASA ISRAELITICO DI RIPOSO מימין בפינה נמצא מוזיאון יודאיקה ששמש אף בית כנסת (אף הוא נמצא באחת הקומות העליונות של המבנה).

צא מהגטו דרך הכניסה/יציאה במבוך המזרחי (משמאלך גשר מתכת) בדרך הקרויה C.FARNESE DELLE NUOVA זו תביאך למדרחוב ,פנה ימינה עד שתגיע לרחבה גדולה (מעין שוק פתוח של פירות וירקות) פנה שמאלה ועכשיו על פי השילוט (PER S. MARCO) שילוט צהבהב מעל לראשך...

לך במדרחוב שמשני צידיו מסעדות בתי קפה ושלל חנויות (היישר מבטך גם מעלה והתרשם מהיופי הארכיטקטוני של העיר) בהליכה של כמחצית השעה (מותנה בעצירותינו בדרך) נגיע לרחבה בה יקדם את פנינו מונומנט מברונזה של גדול המחזאים של ונציה קרלו גולדוני הלא הוא מולייר של האיטלקים (מחבר אין סוף קומדיות, בין השאר "משרתם של שני אדונים").

מימין (כשגבנו מופנה לגולדוני) סמטא צרה תוליך אותנו לגשר אבן מהמפורסמים (אחד מיני 3 גשרים הנמתחים מעל התעלה הגדולה) באיטליה פונטה די ריאלטו נבנה במאה ה- 16 לצורך מעבר ספינות מלחמה יחודו בכך שעליו חנויות (בדומה ובשונה לפונטה וקיו שבפירנצה (נבנה קודם לכן במאה ה- 14).

מומלץ לעלות על הגשר ולהתרשם מהפנוראמה הנשקפת ממנו אינני ממליץ לחצות את הגשר כולו ,אגב, הגשר נבנה במחציתו השנייה של המאה ה- 16  ע"י אנדראה די פונטה ונקרא ריאלטו משום שאזור זה בו נבנה הגשר היה האזור המיושב הכמעט בלבדי בוונציה ונקרא "ריבה אלטו" משמע, הגדה הגבוהה...

המשך הליכה של עוד כ- 10 דקות תביאנו בבטחה לפיאצה סן מרקו הכיכר המפורסמת ביותר בונציה בפרט ובאיטליה ככלל ...ומהמרשימות בעולם .

בקר בבזיליקה סן מרקו, עלה במעלית למגדל הפעמונים (באם הראות טובה), בקר במוזיאון הדוג'ים ,צפה על גשר האנחות וסתם שב באחת הטרטוריות והתענג מהקולינריה של ונטו המפורסמת בעיקר בכל הקשור למאכלי ים ,ריזוטו ואיך לו פולנטה (הגרסה האיטלקית המקורית של הממליגה הרומנית) וכמובן קנח ב"טירמיסו" אחד הקינוחים המפורסמים ביותר באיטליה שהומצא בחבל ונטו. אנא המנע בכל לשון של בקשה מלהשתכנע ולאכול (באחת מני רבות) במסעדה המציגה בגאווה תפריט תיירים...

מומלץ ביותר לשבת בין הערביים באחד מבתי הקפה שבכיכרQuadri  ו/או Florian ולהתענג מקונצרט שלא מבייש אף תזמורת פילהרמונית באשר היא. שווה אף שמשלמים מחיר של כ- 7 יורו בגין כוס קפוצ'ינו (המחיר כולל את התשלום למוזיקה...כמובן) באם את/ה מעוניין להתענג על אופרטות איטלקיות (אריות) מומלץ מאוד להזמין מקום במועדון I Musicanti הנמצא בסמוך לפיאצה סן מרקו ובדרך כלל מתקיימים שני מופעים בערב (ב- 7 וב- 9:30) בתקופות התיירות העמוסות...  

מסעדה עממית (לא יקרה) קרובה מאוד לכיכר AI  LEONCINI (אל מול הבזיליקה)
בר מסעדה מהמפורסמים בעולם ומומלץ ביותר  (גם על פי הרנסט המינגווי שנהג להתארח במקום) הינו "האריס בר" מוסד ונציאני שם נרקח לראשונה ה- "קרפציו" ואחד המשקאות הונציאנים המפורסמים בליני (יין ניתזים על בסיס מחית אפרסקים).
מיקום : מול מלון מונקו (בקרבת המים) טל: 5285777 – 041 , פקס : 5208822 – 041
San Marco 1323 Venezia 30124 , Calle Vallaresso
כתובת מייל: harrysbar@cipriani.com

החזרה למלון בערב (לאחר ארוחת ערב בסן מרקו) בואפורטו אוטובוס ימי קו 82 או 1 לפיאצה לה רומא ומשם באוטובוס למלון.

יש להחתים את כרטיסי הנסיעה לספינה לפני העלייה.


תגובה 1:

  1. איזה יופי של פוסט!
    בדיוק חזרנו מאיטליה וזה עוזר לי לעשות סדר בחוויות :-)
    תודה!

    השבמחק